...то з
якої букви писати?
Як писати слово «онлайн»,
«інтернет», «фейсбук», «твітер», «гугл», «блогер»? Можна спостерігати такі
варіанти написання: онлайн, он-лайн, он лайн, online, on-line,
on line (та, відповідно, офлайн, оффлайн, офф-лайн, оф-лайн, offline,
off-line, off line. Так як же правильно?
Онлайн чи он-лайн?
А є ж іще варіанти online,
on-line та рідше вживані on lineта он лайн.Орфографічні
словники як норму пропонують тільки дефісне написання, тимчасом он лайн відкидаємо
однозначно. Залишається два варіанти й питання: чому словники фіксують
обидва? Пояснення просте: мовна норма не встигає за мовною практикою.
як найновіший тлумачний (Великий тлумачний
словник сучасної української мови, с. 843) фіксує два варіанти: разом
та через дефіс.
Висновок: наразі не буде
помилкою писати ані он-лайн, ані онлайн.
Та сама логіка працює
й у випадку слова офлайн.
Інтернет: з великої
чи малої? Фейсбук: у лапках чи без?
Як писати: інтернет чи Інтернет, мережа чи Мережа?
Наразі словники фіксують написання з великої літери (див., приміром,
Словник українського правопису 2009 року або словник-довідник «Велика
чи мала літера?»). Але в дефісному поєднанні з іншим словом
інтернет пишеться з маленької літери: інтернет-видання,
інтернет-газета, інтернет-кафе, інтернет-магазин, інтернет-асоціація тощо.
(Крім, зрозуміло, випадків, коли йдеться про нову власну назву, до складу
якої входить наше слово: Інтернет-асоціація України.)
Мовна норма наразі фіксує написання
Інтернет (з великої), але мовна практика все активніше наближає той
момент, коли написання з маленької теж стане нормативним.
Написання слова фейсбук.
Коли йдеться про назву компанії чи самої соціальної мережі, логічно писати
з великої літери: «Фейсбук» чи Facebook (латинка
в кириличному тексті ‒ Фейсбук».
окрема цікава тема), коли ж ідеться
про акаунт у цій соціальній мережі ‒ логічно писати з маленької.
Якщо ж ми пишемо власну назву компанії українськими літерами,
її доведеться виділити лапками: «
Та сама логіка працює і щодо
тріад Google, «Гугл», гугл і Twitter, «Твіттер», твітер.У першому
випадку бачимо, що слово гугл вже засвоєне мовою: маємо,
щонайменше, утворене від нього дієслово гуглити, а також цілу
низку експериментальних слів та висловів, але нормативними наразі
є два варіанти: Google, «Гугл».
Стосовно другої тріади стикаємося
ще з проблемою подвоєння приголосного т: якщо це для
нас власна назва ‒ подвоєння, за правилом, зберігається: «Твіттер»
(але не забуваймо про лапки). Якщо ж ідеться про твітер-акаунт ‒
логічно, як і у випадку з фейсбуком, писати його
з маленької: «Вона написала в твітері». Зрозуміло,
що таке написання не зафіксовано в жодному словнику, тому
це лише рекомендація, базована на спостереженні за логікою
та практикою. Зауважмо також, що й це слово виявилося
придатним для словотворчості: твітнути, твіт.
Блог чи блоґ?
Оскільки блог загальна назва, вживаємо
літеру г. Так само як і в похідних блогосфера, блогер,
в якому, до речі, згадана літера не подвоюється.
Огооо, як ц¡каво!
ВідповістиВидалитиТак, це цікава та корисна інформація!!!
Видалитидякую за корисну інформацію
ВідповістиВидалитиЗавжди рада поділитися цікавим!
Видалити