5 клас українська література

УВАГА! УВАГА!!! УВАГА!!!!!
Для того, щоб знайти урок, необхідно прогортати сторінку вниз. Там побачите дату і тему уроку, які вказані в таблиці!

09.06.2022

Список літератури на літо для учнів 6 класу


1. Микола ВОРОННИЙ "Євшан-зілля"

2. Тарас ШЕВЧЕНКО "Думка ("Тече вона в синє море"), "Іван Підкова"

3. Володимир РУТКІВСЬКИЙ "Джури козака Швайки" ("На козацький островах")

4. Леся УКРАЇНКА "Мрії", "Як житиною, бувало...", "Тиша морська"

5. Володимир ВИННИЧЕНКО "Федько-халамидник"

6. Станіслав ЧЕРНІЛЕВСЬКИЙ "Тепота родинного інтиму...", "Забула внучка в баби черевички..."

7. Ірина ЖИЛЕНКО "Жар-птиця", "Підкова", "Гном у буфеті"

8. Ігор КАЛИНЕЦЬ "Стежечка", "Веселка", "Криничка", "Дим"

9. Емма АНДІЄВСЬКА "Казка про яян", "Говорюща риба"

10. Всеволод НЕСТАЙКО "Тореадори з Васюківки"

11. "Ярослав СТЕЛЬМАХ "Митькозавр з Юрківки, або Химера лісового озера"

12. Леся ВОРОНИНА "Таємне Товариство Боягузів, або Засіб від переляку №9"

13. Леонід ГЛІБОВ "Щука", "Муха і Бджола", "Жаба і Віл"

14. Степан РУДАНСЬКИЙ "Добре торгувалось", "Запорожці у короля"

15. Павло ГЛАЗОВИЙ "Еволюція", "Найважча роль", "Заморські гості", "Похвала", "Кухлик"

02.06.2022
ТЕМА
Література рідного краю. Яків Щоголів. Поезія
1. Ознайомитися з життям і творчістю Я.Щоголева. Читати поезії.

Яків Іванович Щоголів увійшов в український літературний процес як поет великої ліричної наснаги. Його вірші часто низають зразками чистого мистецтва. Народився митець 5 листопада 1824 року в Охтирці, тоді це була Харківська губернія. Іван Петрович та Олександра Петрівна — батьки майбутнього письменника — жили в скромних достатках, батько мав власний дерев'яний будиночок і трохи землі, був дрібним урядовцем. Родина намагалася дотримуватися релігійних звичаїв, адже дід письменника був священиком. Після навчання в училищі та гімназії Яків Щоголів вступив до Харківського університету. А далі працював канцеляристом. Перші вірші спробував писати під час навчання в гімназії, але сувора рецензія російського критика В. Бєлінського стала причиною того, що митець на тривалий час замовк. І тільки після знайомства з професорами Метлинським, Срезневським, Костомаровом Я. Щоголів знову взявся за перо. У своїх творах письменник оспівував давні часи, побут, красу природи. За це майстра слова називають «спізненим романтиком».

Додаток

ЗИМОВИЙ РАНОК
Я люблю веселий ранок
Холоднючої зими,
Як на двір, на стіни, ґанок
Іна шлях за ворітьми
Упаде із неба промінь,
Дим пов'ється з димарів,
На току підніме гомін
Зграя галок і граків.
Школярі свої ґринджоли,
З повіток подостають
Іпо вулиці, мов бджоли,
До сугорка загудуть.
Сніг ясним кришталем блище,
Лютий холод допіка;
Сонце вгору плине вище,
Та не гріє здалека…
ЛІТНІЙ РАНОК
Тепле сонце встало пишно;
Одягається розкішно
В яр і золото долина, —
Встань і ти, моя дитино!
Ранку тратити не треба.
Дочувайся: із-під неба
Пісня жайворонка ллється,
То привіт тобі несеться!
Вітерець на тебе дише,
Джерегельцями** колише;
І на вушко він шепоче,
Щоб вставала ти охоче.
ОСІНЬ
Висне небо синє,
Синє, та не те;
Світе, та не гріє
Сонце золоте.
Оголилось поле
Од серпа й коси;
Ніде приліпитись
Крапельці роси.
Темная діброва
Стихла і мовчить;
Листя пожовтіле
З дерева летить.
Хоч би де замріла
Квіточка одна;
Тільки й червоніє,
Що горобина.
Здалека під небом
В вирій летючи,
Голосно курличуть
Журавлів ключі.
15.05.2020



28.04.2022

ТЕМА 7
Розвиток мовлення. Художнє есе про природу "Уже курличуть в небі журавлі" (письмово)

Написати твір-есе про прихід весни.

Есе (від франц. essai – спроба, проба, нарис)  прозаїчне висловлювання невеликого об’єму і вільної композиції, що виражає індивідуальні враження і міркування з конкретного приводу або питання і свідомо не претендує на вичерпну відповідь.
Есе буде цікавим, якщо в ньому будуть присутні:
  • непередбачувані(парадоксальні) висновки;
  • несподівані повороти;
  • цікаві зчеплення.
Прийомів для написання успішного есе існує багато. Наводимо деякі з них.

Ефектний початок

Вступ, дуже важливий елемент твору. Читач визначає для себе, чи варто йому читати ваше есе. Для початку есе існує кілька підходів.
1. Стандартний (найпоширеніший). Необхідно відповісти на шість запитань: хто, що, коли, де, чому і як. Відповіді на ці запитання дадуть змогу читачеві зрозуміти, чого йому очікувати.
2. Несподіваний  це може бути що завгодно, але читач повинен бути здивований або шокований.
3. Дієвий — зображення самого процесу, а причини й наслідки випливуть далі. Цей підхід зручний для коротких есе.
4. Авторитарний  пропонує інформацію в наказовому тоні, щоб створити враження упевненості автора тільки в собі.
5. Інформативний — читач одразу отримує інформацію про те, що буде далі у творі.
6. Цитатний  вдало підібрана цитата одразу привертає увагу читача (не рекомендується використовувати прислів’я і кліше — це банально).
7. Діалоговий  з одного боку, такий початок стимулює читача як учасника діалогу, з іншого, – це може бути просто потік думок з риторичними запитаннями.

14.04.2022

ТЕМА 
Позакласне читання. Є.Гуцало "Сім'я дикої качки"

1.Прочитати оповідання Є.Гуцала "Сім'я дикої качки"
2. *Намалювати ілюстраці
ї

04.04.2022р. Павло Тичина. «Не бував ти у наших краях!», «Гаї шумлять...», «Блакить мою душу обвіяла...» Коротко про поета й  край, де він народився. Майстерне відтворення краси природи, яка надихає ліричного героя й зміцнює його патріотичні почуття.

Записати визначення "ліричний герой" с.201
Ліричний герой — друге ліричне «Я» поета; умовне літературо­знавче поняття, яким позначається коло ліричних творів певного автора, форма втілення його осяянь, думок, переживань. Разом із тим ліричний герой не ототожнюється з поетом, з його душевним станом, він живе своїм життям у новій художній дійсності.

Сучасна дитяча література

31.01.2022 О.Олесь. "Ярослав Мудрий"




17.01.2022 Нестор літописець
10.01.2022
Леонід Глібов

29.11.2021р.
ТЕМА. РОЗВИТОК МОВЛЕННЯ №2. ЛИСТ улюбленому ЛІТЕРАТУРНОМУ ГЕРОЮ (ПИСЬМОВО)


У людей завжди була і залишається потреба спілкуватись, ділитися своїми думками, враженнями, почуттями. Добре, коли друг поруч. А якщо далеко? Тоді ми пишемо листи. Листування — один із видів спілкування. Вчасно отриманий лист інколи здатний повернути людині віру в добро, в життя. Складання листа  -  особливий вид творчості. Напи­сати змістовного листа досить непросто, це велике мистецтво зі своїми тонкощами, особливостями, які потрібно опанувати.

Лист — аналітичний жанр журналістики, в якому у формі звернення до конкретної особи, групи осіб  висловлюється авторська позиція, дається оцінка фактам, подіям , аналізуються й оцінюються вчинки і погляди адресата.

       У журналістській практиці існують різновиди листів: відкритий лист,  звернення, послання, лист без адреси, заява, привітання. Вони різняться за призначенням, своєрідністю адресата і статусом автора, тоном, мане­рою вислову, (наприклад, лист письменника, жур­наліста, звернений до конкретної особи).

«Як  працювати над складанням  листа»

       Основне призначення листів — повідомити про щось адресата. Але не всі листи мають однакове оформлен­ня. Воно залежить від того, ким є адресат та адресант: родичами, друзями чи службовцями, державними уста­новами. 
    Написання приватного (особистого)  листа — це справжнє мистецтво. Щоб оволодіти мистецтвом листування, слід за­своїти правила  написання
1. Починати листа необхідно із звертання.
 Проблема ви­бору звертання є доволі делікатною. Найпоширенішими є  такі звертання:
Шановний/а (ім'я та батькові)!
Шановний/а пане (пані)... !
Шановні панове (колеги)!
 Вельмишановний добродію!
 Глибокошановний (ім'я та по батькові)!
Дорогий/а (товаришу, друже, подруго...)
     Не слід забувати про те, що в українській мові звертання вживають у формі кличного відмінка. Відсутність звертання може бути витлумачена як зневага до адресата і порушення етикету  листування.
   Наявність звертання не вичерпує проблеми правильно розпо­чатого листа, щоб він справив на адресата належне враження.
2. Дуже важливо ретельно обміркувати початкову фразу листа, від якої може багато залежати.  Уже в  першому ж реченні буде доречним ввічливо висловити вдячність.
Висловлюємо свою найщирішу вдячність за...
Перш за все дозвольте подякувати Вам за...
Цей лист — вияв нашої вдячності за...
Прийміть нашу щиру (найщирішу) подяку за...
Ми щиро вдячні Вам за те, що Ви...
Дозвольте висловити свою вдячність...
3. Основна частина листа – це розкриття  мети написання, повідомлення новин, ваших думок та побажань. 
4. Вибір завершальних речень є також дуже важливим і залежить насамперед від змісту листа. Можна повторити подяку, висловлену на початку листа, чи  просто подякувати за допомогу, оскільки слово "дякую" — найуживаніше слово кожного людини. 
Дозвольте ще раз подякувати Вам...
Хочемо ще раз висловити свою щиру вдячність...
Ще раз дякуємо Вам і висловлюємо надію, що....
Щиро дякуємо за...
                           Орієнтовний план
І. Початок
1.  Звернення до  адресата  – головного  героя ( вказати назву твору, автора)
2.  Мета написання листа.

ІІ. Основна  частина
1.Перше знайомство.
2. Що найбільше подобається у поведінці героя твору?
3. Які риси характеру хотіли б виховати у собі?
4. Чого навчилися?
5. Чи хотіли б мати такого друга?
ІІІ Кінцівка
1. Ваші побажання, прохання.
2. Прощання.
3. Підпис , дата.

 

25.11.2021
Дмитро Білоус. "Диво калинове"
НАЙДОРОЖЧЕ

Синів і дочок багатьох народів
я зустрічав, які перетинали
гірські й морські кордони і на подив
багато бачили, багато знали.

Я їх питав із щирою душею:
— Яку ви любите найбільше мову? —
І всі відповідали: — Ту, що нею
співала рідна мати колискову.

З ОДНІЄЇ МИ РОДИНИ

Загадка


З однієї ми родини
від Андрія до Ярини.
Як по одному, самі,
ми буваємо німі,
хоч і маєм різні назви
й добре знаєте всіх нас ви.
Певним станемо рядком –
заговоримо ладком.
Ми – писемності основа.
А без нас ніхто ні слова!

Що це таке?

РІДНЕ СЛОВО

Ти постаєш в ясній обнові,
як пісня, линеш, рідне слово.
Ти наше диво калинове,
кохана материнська мово!

Несеш барвінь гарячу, яру
в небесну синь пташиним граєм
і, спивши там від сонця жару,
зеленим дихаєш розмаєм.

Плекаймо в серці кожне гроно,
прозоре диво калинове.
Хай квітне, пломенить червоно
в сім'ї великій, вольній, новій.

КЛУМАЧНИЙ СЛОВНИК

Тарасик набігавсь,
примчав із двора.
Уже й за уроки
сідати пора.

Ось віршика вивчив,
задачі зробив.
В щоденник заглянув
тривогу забив.

Гласить неодмінний
шкільний записник:
"Принести до школи
клумачний словник".

Завдання у класі
він сам записав.
А що за словник то —
і досі не взнав.

Прибіг до бабусі,
що прала рушник:
— А що таке, — каже,
клумачний словник?

— Клумачний? — бабуся
на те хлопчаку. —
Та, мабуть, що носять
його в клумаку!

Сестричка сміється,
швидка на язик:
— Сам, — каже, — доклумай,
який це словник!

Та це вам не шахи,
це вам не лото:
кого не спитає —
не знає ніхто.

Спитав у сусіда —
вже дещо нове:
— В нас, — каже, — в будинку
письменник живе.

По радіо мову
веде про слова.
Слова — це перлини,
це дивні дива!

Піди ти до нього —
у нього книжки.
Він знає й розкаже
про всі словники.

Ну що ж, як розради
немає ніде,
в квартиру поета
Тарасик іде.

Ось дзвонить, заходить:
— Будь ласка, — гука, —
клумачного дайте
мені словника!

Поет усміхнувся:
— Ти просиш дарма:
клумачного, — каже,
в природі нема.

Клумачний... То, мабуть,
почулось... Пробач,
бо той, хто тлумачить,
той зветься — тлумач.

Буває, що слово
відоме давно,
а знає не кожен,
що значить воно.

І тут у пригоді
стає визначник
скарбів наших мовних —
тлумачний словник.

Тарасику, світла
твоя голова,
Ану, зустрічав ти,
наприклад, слова:

красуля, красоля?
Словник розгорни —
і зразу побачиш,
що значать вони:

красуля —красуня,
красоля — цвіток.
І тут же: краснуха —
хвороба діток.

Оце ж і тлумачний
словник! Зрозумів?
А є словники ще —
походження слів.

Любити життя —
звідси йде життєлюб.
А шлюб — від слюбитися
слюб — отже й шлюб!

Вивчатимеш мову:
слова — в голові,
любов до них — в серці,
в самому єстві.

— Слова в голові? —
розсміявся хлопчак. —
То, значить, для слів
не потрібний клумак!

Радіє письменник
з тямкого дружка:
— Як любиш, наука
тобі не важка.

Ціннюща в людини
до знань ненасить.
І їх за плечима,
тих знань, не носить.

— Спасибі! — Тарасик
додому побіг.
І ледве, зраділий,
ступив за поріг:

— Доклумав! — гукає
сестричці своїй.
А потім біжить
до бабусі мерщій.

Примчавши на кухню,
червоний, як мак:
— Бабусю, — кричить, —
не підходить клумак!

Ціннюща в людини
до знань ненасить.
І знань за плечима, —
гука, — не носить!

11.11.2021
ТЕМА В.Королів-Старий. Образи фантастичних істот, створені уявою автора на основі українського фольклору. Добро і зло в казках. Портрет

Портрет — змалювання зовнішнього вигляду літературного героя.

Портретна деталь — зображення лише однієї, але прикметної, дуже яскравої риси зовнішності літературного героя.


Портрет Хухи. Маленька, гарна, пухка, схожа на жовто-фіолетову квіточку, змінює свій колір в залежності від того, де знаходиться. 
Вчинки героя. Самостійно зробила собі хатинку; разом з іншими кликала на допомогу лісника, коли дід рубав сосну; не хоче турбувати рідних; врятувала козу Лиску; переживає, якщо у когось горе; розважає дітей; вигадує всілякі ігри; пробачила діду погані вчинки та вивела з лісу; не шкодить людям, а допомагає; не пам’ятає лихого; не потребує подяки, «робить добро з повинності»  
Риси характеру Хухи-моховинки. Добра, лагідна, слухняна, роботяща, ніколи не гнівалась, весела, витривала, спостережлива, терпляча, ввічлива, віддана, небайдужа, гуманна



08.11.2021
ТЕМА. Василь Королів-Старий. Короткі відомості про письменника і його фантастичні казки.  «Хуха-Моховинка»

ЖИТТЯ ТА ТВОРЧІСТЬ

Автор химерних казок

   Василь Королів-Старий — це псевдонім українського письменника-казкаря Василя Костянтиновича Короліва.
   В. Королів народився 4 лютого 1879 року в селі Ладан Прилуцького повіту на Полтавщині (нині Чернігівська область). Його батько був священнослужителем при Троїцькій церкві у знаменитій Диканьці. Дядько також був священником. І Василя віддали спочатку у Полтавську духовну бурсу, потім — у Полтавську семінарію. Але юнак бути священником не захотів. Його завжди цікавило мистецтво, він захоплювався фольклором, досконало вивчив творчість                  Т. Шевченка,   М. Гоголя.   Згодом  Василь вирішив послужити своєму народові практично. У 1902 році він закінчив Харківський ветеринарний інститут, працював за спеціальністю і навіть видав популярний посібник з ветеринарії „Скотолічебник” та книжку „Кролики”. У той час відбуваються революційні заворушення і В. Королів не стоїть осторонь. У 1906 році його заарештували і сто днів протримали у тюрмі. Після звільнення Василь Костянтинович починає займатись журналістською та видавничою справою. У 1908 році разом з товаришами заснував видавництво „Час”, що стало одним із найбільших в країні, редагував журнал „Книгар”. У часи існування Української Народної Республіки працював шефом Київського міського ветеринарного бюро. У 1919 році як член дипломатичної місії УНР виїхав до Праги (Чехословаччина). Коли ж УНР було придушено російськими більшовицькими загонами, Василь Костянтинович не повернувся на Батьківщину. Він викладав у Подєбрадах в Українській господарчій академії, одночасно активно займаючись видавничою та літературною роботою. Тоді ж він одружився з українською письменницею Наталеною Королевою. У 20-ті роки письменник написав роман „Чмелик”, в якому розповідається про мандри юнака з Полтавщини чужими землями, збірку казок „Нечиста сила” та збірки п’єс-казок „Русалка-жаба” і „Лісове свято”. Крім того, по смерті письменника залишилося багато перекладів з чеської мови, а також малюнки, на яких відтворено природу і побут Закарпаття.
Спочатку В. Королів-Старий жив у селі Ували, згодом — оселився у селі Мельник, де і доживав віку. Часом він виїжджав у Прагу та Закарпаття, де працював художником у церквах. У 1941 році письменник закінчив свій останній твір — роман „Згадки про мою смерть”. 11 грудня 1943 року Василя Костянтиновича Короліва-Старого не стало.

Прочитати казку "Хуха-Моховинка"


01. 11.2021
ТЕМА. І. Франко. «Фарбований Лис». Зміст казки, головні персонажі, другорядні. Образ Лиса, риси його характеру

Аудіоказка «Фарбований Лис»

    У казці І. Франка описуються  пригоди головного героя — Лиса Микити. Це звичайний собі  лис, який займається крадіжками усе своє життя. Він дуже хитрий та кмітливий, через це він не потрапляв у небезпеки. Одного разу його ледь не  впіймали, але він урятувався:  Лис сховався у діжці з фарбою. Тільки після цього його хутро стало синього кольору. Звірі  обрали його царем, щодня годували, адже вони його боялися. Під час лісового концерту була викрита справжня сутність Лиса,адже таке фальшиве життя не могло довго тривати Звірі побачили, хто насправді  був царем  увесь час, і розірвали Лиса Микиту на шматки. Отже, брехня завжди буде покарана.
    Головний персонаж — це герой,  навколо якого автор створює увесь сюжет казки, детально описує його характер та зовнішість, він бере участь у всіх подіях, що відбуваються. Часто,від імені головного героя автор звертається до читача. Отже, не важко здогадатися, що Лис Микита є головним персонажем казки «Фарбований Лис».
Другорядні персонажі — це всі інші герої казки, які  взаємодіють із головним героєм; автор розповідає нам про їх роль у житті головного героя або події,які пов’язані із ним. Другорядними персонажами цієї казки є  Вовчик-братик, Пси, Кабан, Олень, Мавпа Фрузя,Ведмідь, Орли, Яструби та ін.
      Образ Лиса Микити, риси його характеру
  У казці Івана Франка розповідається про пригоди головного героя – Лиса Микити. Це справжній лис, який усе своє життя займається крадіжками. Він був дуже хитрим та кмітливим, тому обминав усі небезпеки. Лише один раз його майже впіймали, але йому пощастило врятуватися: сховався у діжці з фарбою. Тільки після цього він став пофарбованим у синій колір. Спочатку він навіть мав із цього користь, бо звірі обрали його царем, щодня годували, тому що боялися. Але таке фальшиве життя не могло тривати довго, справжнє Лисяча сутність була викрита під час лісового концерту. Звірі побачили, хто їх дурив увесь час, і розірвали Лиса Микиту на шматки. Отже, на кожну нечесну людину чекає заслужена кара
Поділіть казку на частини за змістом, дібравши до них заголовки. Запишіть їх у зошит. (До 04.11.)





06.09.

06. 04.2021
Позакласне читання. Є.Гуцало "Сім'я дикої качки"

1.Прочитати оповідання Є.Гуцала "Сім'я дикої качки"
2. *Намалювати ілюстрації




22.10.2020


26.05.2020
ТЕМА 17
Повторення. Літературознавчі терміни
1. Повторити відомості з теорії літератури. Словничок літературознавчих термінів с.250-252
22.05.2020
ТЕМА 16
Повторення. Урок-підсумок. Бесіда про твори, що вивчалися впродовж року й викликали найбільше роздумів, суперечок, зацікавлення
1. Коротко написати, який твір з української літератури подобається і чому?
2.* Намалювати ілюстрацію, скласти кросворд, ребус
19.05.2020
ТЕМА 15
Література рідного краю. Яків Щоголів. Поезія
1. Ознайомитися з життям і творчістю Я.Щоголева. Читати поезії.

Яків Іванович Щоголів увійшов в український літературний процес як поет великої ліричної наснаги. Його вірші часто низають зразками чистого мистецтва. Народився митець 5 листопада 1824 року в Охтирці, тоді це була Харківська губернія. Іван Петрович та Олександра Петрівна — батьки майбутнього письменника — жили в скромних достатках, батько мав власний дерев'яний будиночок і трохи землі, був дрібним урядовцем. Родина намагалася дотримуватися релігійних звичаїв, адже дід письменника був священиком. Після навчання в училищі та гімназії Яків Щоголів вступив до Харківського університету. А далі працював канцеляристом. Перші вірші спробував писати під час навчання в гімназії, але сувора рецензія російського критика В. Бєлінського стала причиною того, що митець на тривалий час замовк. І тільки після знайомства з професорами Метлинським, Срезневським, Костомаровом Я. Щоголів знову взявся за перо. У своїх творах письменник оспівував давні часи, побут, красу природи. За це майстра слова називають «спізненим романтиком».
Додаток

ЗИМОВИЙ РАНОК
Я люблю веселий ранок
Холоднючої зими,
Як на двір, на стіни, ґанок
Іна шлях за ворітьми
Упаде із неба промінь,
Дим пов'ється з димарів,
На току підніме гомін
Зграя галок і граків.
Школярі свої ґринджоли,
З повіток подостають
Іпо вулиці, мов бджоли,
До сугорка загудуть.
Сніг ясним кришталем блище,
Лютий холод допіка;
Сонце вгору плине вище,
Та не гріє здалека…
ЛІТНІЙ РАНОК
Тепле сонце встало пишно;
Одягається розкішно
В яр і золото долина, —
Встань і ти, моя дитино!
Ранку тратити не треба.
Дочувайся: із-під неба
Пісня жайворонка ллється,
То привіт тобі несеться!
Вітерець на тебе дише,
Джерегельцями** колише;
І на вушко він шепоче,
Щоб вставала ти охоче.
ОСІНЬ
Висне небо синє,
Синє, та не те;
Світе, та не гріє
Сонце золоте.
Оголилось поле
Од серпа й коси;
Ніде приліпитись
Крапельці роси.
Темная діброва
Стихла і мовчить;
Листя пожовтіле
З дерева летить.
Хоч би де замріла
Квіточка одна;
Тільки й червоніє,
Що горобина.
Здалека під небом
В вирій летючи,
Голосно курличуть
Журавлів ключі.
15.05.2020
ТЕМА 14
Контрольна робота №5
Рідна Україна. Світ природи
Виконати контрольну роботу за посиланням join.naurok.ua Код доступу 297820

12.05.2020
ТЕМА 13
Позакласне читання. М.Вінграновський. "Первінка"
1. Переглянути буктрейлер до твору М.Вінграновського "Первінка"
2. Прочитати оповідання "Первінка"
М.Вінграновський "Первінка" (скорочено)
08.05.2020
ТЕМА 12
М.Вінграновський. "Сіроманець". Підсумкова бесіда за твором
1. Виконати тестові завдання за посиланням на знання змісту твору 
М.Вінграновський "Сіроманець"
Код доступу 595262

05.05.2020
ТЕМА 11
М.Вінграновський. "Сіроманець". Доброта, вигадливість, рішучість Сашка, його здатність на самостійні вчинки


1.Читати повість с.236-248
2. Усно відповідати на запитання 1-10 с.249

06.05.2021
ТЕМА 10
М.Вінграновський. "Сіроманець". Захоплива й драматична історія про хлопчика й вовка. Гуманізм повісті
Буктрейлер до повісті "Сіроманець"
1. Ознайомитися з з життєвим шляхом М.Вінграновського с.223. Переглянути відеоурок

2. Читати повість с.223 - 235.

3.* Знайти у мережі інтернет" інформацію про вовків, їхній спосіб життя"(за бажанням)

27.04.2021
ТЕМА 9
Григір Тютюнник. Оповідання "Дивак". Допитливий, чуйний, добрий хлопчик Олесь, його жага пізнати загадковий світ природи, уміння фантазувати, уявляти. Усний переказ уривків оповідання
1. Виконати в підручнику завдання 11 с.222. Переказувати усно оповідання за планом

2. *Написати власне закінчення оповідання "Дивак" (до 1с.)


22.04.2021
ТЕМА 8
Григір Тютюнник. Оповідання "Дивак". Коротко про письменника. Ідея неповторності й багатства внутрішнього світу людини
1. Ознайомитися з біографією Г.Тютюнника с.215. Переглянути відеоурок

2. Прочитати оповідання "Дивак" с.215-221

20.04.2021
ТЕМА 7
Розвиток мовлення. Художнє есе про природу "Уже курличуть в небі журавлі" (письмово)

Написати твір-есе про прихід весни.

Есе (від франц. essai – спроба, проба, нарис)  прозаїчне висловлювання невеликого об’єму і вільної композиції, що виражає індивідуальні враження і міркування з конкретного приводу або питання і свідомо не претендує на вичерпну відповідь.
Есе буде цікавим, якщо в ньому будуть присутні:
  • непередбачувані(парадоксальні) висновки;
  • несподівані повороти;
  • цікаві зчеплення.
Прийомів для написання успішного есе існує багато. Наводимо деякі з них.

Ефектний початок

Вступ, дуже важливий елемент твору. Читач визначає для себе, чи варто йому читати ваше есе. Для початку есе існує кілька підходів.
1. Стандартний (найпоширеніший). Необхідно відповісти на шість запитань: хто, що, коли, де, чому і як. Відповіді на ці запитання дадуть змогу читачеві зрозуміти, чого йому очікувати.
2. Несподіваний  це може бути що завгодно, але читач повинен бути здивований або шокований.
3. Дієвий — зображення самого процесу, а причини й наслідки випливуть далі. Цей підхід зручний для коротких есе.
4. Авторитарний  пропонує інформацію в наказовому тоні, щоб створити враження упевненості автора тільки в собі.
5. Інформативний — читач одразу отримує інформацію про те, що буде далі у творі.
6. Цитатний  вдало підібрана цитата одразу привертає увагу читача (не рекомендується використовувати прислів’я і кліше — це банально).
7. Діалоговий  з одного боку, такий початок стимулює читача як учасника діалогу, з іншого, – це може бути просто потік думок з риторичними запитаннями.
15.04.2021
ТЕМА 6
М.Рильський. "Осінь-маляр із палітрою пишною...". Єдність людини і природи, зв'язок між станом людської душі та довкіллям
1. Прочитати вірш "Осінь-маляр з палітрою пишною..."
Відеоурок
2. Вивчити вірш М.Рильського напам'ять (за вибором)


13.04.2021
ТЕМА 5
Максим Рильський. Основні відомості про поета. Поезія "Дощ"
1. Прочитати за підручником с.212-213
2. Переглянути відео
М.Рильський



3. * Намалювати ілюстрацію до вірша М.Рильського "Дощ" (за бажанням)


31.03.2020
ТЕМА 4
Контрольна робота
 «Рідна Україна. Світ природи. Творчість Т.Г.Шевченка, П.Тичини, Є Гуцала»
 1. Батько Шевченка був кріпаком пана («В бур’янах»)
 а) Енгельгардта;   б) Енгельса;    в) Енвельгардта;    г) Ентельгардта.
2. Хто бавився з маленьким Тарасом більше за інших («В бур’янах»)?
а)  Батько Григорій;                            б)  сестра Катерина;    
в) мати Катерина;                                г) сусідська бабуся Ярина.
3. Де минуло дитинство Т. Шевченка? («В бур’янах»)
а) У Моринцях;     б) у Микитівці;      в) у Кирилівці;      г) у Києві.
4. Т. Г. Шевченко народився  
а)  1820р.;               б) 1810р.;               в) 1814р.;               г) 1824р.
5. Лось потрапив до заповідника («Лось»)
 а) з тайги;                                  в) його привезли з іншого заповідника;   
б) він народився в неволі;        г) його подарували заповіднику, коли він був ще маленький.
6.  Жанр твору «Лось» -
а) оповідання;       б)  ліричний твір;        в) повість;            г) легенда.  
                                                    
       7. Установіть відповідність між назвою художнього засобу та його визначенням:

1. Персоніфікація
а) Зіставлення одного предмета чи явища з іншим з метою більш наочної, яскравої характеристики одного з них
2. Гіпербола
б)Художнє означення, що надає слову більшої емоційності, виразності й поетичності.
3. Епітет
в) Слово чи словосполучення, що розкриває ознаки та властивості одного явища чи предмета через перенесення на них ознак іншого явища чи предмета ( використання слів у переносному значенні)
4. Метафора
г) Художній прийом, що полягає  в перебільшенні рис людини, предмета чи явища з метою надання зображуваному виняткової виразності.

д) Художній засіб, за допомогою якого на предмет або явище переносяться ознаки людини (олюднення).

8. Встановіть відповідність між художнім засобом і прикладом:

1.Порівняння
а) Вже зорі вийшли землю цілувати
2. Метафора
б)Тиха вода; калинова земля
3. Гіпербола
в) Горить осіннє листя
4. Персоніфікація
г) До синього вікна, де море сліз

д) Мов рибки золоті, пливе вогонь

9. Встановіть відповідність між твором та уривком з нього:
1. «Садок вишневий
      коло хати»»
а)   Струмок серед гаю, як стрічечка.
      На квітці метелик, мов свічечка.
      Хвилюють, маюють, квітують поля —
      Добридень тобі, Україна моя!
2. «Не бував ти у
     наших краях!»
б) А туман, наче ворог,
    Закриває море
    І хмароньку рожеву,
    І тьму за собою.               
3. «Гаї шумлять»»
в) Дочка вечерять подає,
    А мати хоче научати,  
    Так соловейко не дає.
4. «За сонцем
     хмаронька пливе»
г) Ах, хіба ж ти, хіба ти це знаєш,
    Коли сам весь тремтиш, весь смієшся, ридаєш,
    Серце б’ється і б’ється в грудях…

д) Гей, дзвін гуде —
     іздалеку.
     Думки пряде —
     над нивами.

27.03.2020
ТЕМА 3
Позакласне читання. Є.Гуцало "Сім'я дикої качки"

1.Прочитати оповідання Є.Гуцала "Сім'я дикої качки"
2. *Намалювати ілюстрації





24.03.2020
ТЕМА 2    Є.Гуцало. Основні відомості про письменника. Оповідання "Лось"

1. Прочитати відомості про Є.Гуцала с.203
2. Прочитати оповідання "Лось" Є.Гуцала с.203-211


ТЕМА  1

Павло Тичина. «Не бував ти у наших краях!», «Гаї шумлять...», «Блакить мою душу обвіяла...» Коротко про поета й  край, де він народився. Майстерне відтворення краси природи, яка надихає ліричного героя й зміцнює його патріотичні почуття.

Біографія П.Тичини
1.Прочитати в підручнику с.199-202.
2.Записати до зашита коротко біографію П.Тичини с.199.
3.Записати визначення "ліричний герой" с.201
Ліричний герой — друге ліричне «Я» поета; умовне літературо­знавче поняття, яким позначається коло ліричних творів певного автора, форма втілення його осяянь, думок, переживань. Разом із тим ліричний герой не ототожнюється з поетом, з його душевним станом, він живе своїм життям у новій художній дійсності.
4. Вивчити вірш П.Тичини напам'ять  (на вибір)

"Гаї шумлять"...

"Блакить мою душу обвіяла"

"Не бував ти у наших краях!"

4 коментарі:

Тренажер з правопису української мови                       Вправа "Синоніми" https://answergarden.ch/ AnswerGarden Тести "На...