Твори з української літератури на НМТ 2024 року
У 2024 році до переліку предметів за вибором учасника національного мультипредметного тесту буде внесена українська література.
Пропонуємо майбутнім учасникам мультитесту, які планують обрати для складання українську літературу, перелік творів, що є обов'язковими для текстуального вивчення учасниками НМТ.
Зазначений перелік визначений чинною програмою ЗНО з української мови та літератури, згідно з якою будуть укладатись тестові завдання.
Подані у переліку твори згруповані за хронологічним принципом, починаючи від усної народної творчості та закінчуючи сучасним літературним процесом.
Твори усної народної творчості
- «Віють вітри» (пісня Марусі Чурай)
- «Засвіт встали козаченьки» (пісня Марусі Чурай)
- «Ой Морозе, Морозенку» (історична пісня)
- «Чи не той то хміль…» (історична пісня)
- «Дума про Марусю Богуславку» (народна дума)
- «Ой летіла стріла» (балада)
Твори давньої української літератури
- «Повість минулих літ» (уривок про заснування Києва, уривок про помсту княгині Ольги)
- «Слово про похід Ігорів»
- «Dе Ііbеrtatе» (Григорій Сковорода)
- «Всякому місту – звичай і права» (Григорій Сковорода)
- «Бджола та Шершень» (Григорій Сковорода)
Твори літератури кінця ХVІІІ – початку ХХ ст.
- «Енеїда» (Іван Котляревський)
- «Наталка-Полтавка» (Іван Котляревський)
- «Катерина» (Тарас Шевченко)
- «Кавказ» (Тарас Шевченко)
- «Сон (У всякого своя доля...)» (Тарас Шевченко)
- «І мертвим, і живим, і ненарожденним…» (Тарас Шевченко)
- «Заповіт» (Тарас Шевченко)
- «Чорна рада» (Пантелеймон Куліш)
- «Кайдашева сім'я» (Іван Нечуй-Левицький)
- «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» (Панас Мирний) – 1 та 4 частини
- «Мартин Боруля» (Іван Карпенко-Карий)
- «Захар Беркут» (Іван Франко)
- «Чого являєшся мені у сні?..» (Іван Франко)
- «Мойсей» (Іван Франко)
Твори літератури ХХ ст.
- «Тіні забутих предків» (Михайло Коцюбинський) (Купити: паперова версія)
- «Іntermezzo» (Михайло Коцюбинський)
- «Камінний хрест» (Василь Стефаник)
- «Valse mélancolique» (Ольга Кобилянська)
- «Соntra spem spero!» (Леся Українка)
- «Лісова пісня» (Леся Українка)
- «Блакитна Панна» (Микола Вороний)
- «Чари ночі» (Олександр Олесь)
- «О слово рідне! Орле скутий!..» (Олександр Олесь)
- «О, панно Інно...» (Павло Тичина)
- «Пам’яті тридцяти» (Павло Тичина)
- «Ви знаєте, як липа шелестить…» (Павло Тичина)
- «У теплі дні збирання винограду…» (Максим Рильський)
- «Я (Романтика)» (Микола Хвильовий)
- «Майстер корабля» (Юрій Яновський)
- «Любіть Україну!» (Володимир Сосюра)
- «Місто» (Валер'ян Підмогильний)
- «Моя автобіографія» (Остап Вишня)
- «Сом» (Остап Вишня)
- «Мина Мазайло» (Микола Куліш)
- «Різдво» (Богдан-Ігор Антонич)
- «Зачарована Десна» (Олександр Довженко)
- «Пісня про рушник» (Андрій Малишко)
- «Ти знаєш, що ти – людина...» (Василь Симоненко)
- «Задивляюсь у твої зіниці» (Василь Симоненко)
- «Лебеді материнства» (Василь Симоненко)
- «Наша мова» (Василь Голобородько)
- «Модри Камень» (Олесь Гончар) (Купити: електронна, паперова).
- «Три зозулі з поклоном» (Григір Тютюнник)
- «Господи, гніву пречистого...» (Василь Стус)
- «Балада про соняшник» (Іван Драч)
- «Два кольори» (Дмитро Павличко)
- «Страшні слова, коли вони мовчать» (Ліна Костенко)
- «Маруся Чурай» (Ліна Костенко)
Твори українських письменників-емігрантів
Сучасний літературний процес
- Учасники ЗНО мають орієнтуватися в основних тенденціях розвитку сучасної літератури та визначати найхарактерніші ознаки постмодернізму.
Ознайомитися з вимогами до рівня загальноосвітньої підготовки абітурієнтів можна, переглянувши програму зовнішнього незалежного оцінювання з української мови та літератури.
У 2024 році до переліку предметів за вибором учасника національного мультипредметного тесту буде внесена українська література.
Пропонуємо майбутнім учасникам мультитесту, які планують обрати для складання українську літературу, перелік творів, що є обов'язковими для текстуального вивчення учасниками НМТ.
Зазначений перелік визначений чинною програмою ЗНО з української мови та літератури, згідно з якою будуть укладатись тестові завдання.
Подані у переліку твори згруповані за хронологічним принципом, починаючи від усної народної творчості та закінчуючи сучасним літературним процесом.
Твори усної народної творчості
- «Віють вітри» (пісня Марусі Чурай)
- «Засвіт встали козаченьки» (пісня Марусі Чурай)
- «Ой Морозе, Морозенку» (історична пісня)
- «Чи не той то хміль…» (історична пісня)
- «Дума про Марусю Богуславку» (народна дума)
- «Ой летіла стріла» (балада)
Твори давньої української літератури
- «Повість минулих літ» (уривок про заснування Києва, уривок про помсту княгині Ольги)
- «Слово про похід Ігорів»
- «Dе Ііbеrtatе» (Григорій Сковорода)
- «Всякому місту – звичай і права» (Григорій Сковорода)
- «Бджола та Шершень» (Григорій Сковорода)
Твори літератури кінця ХVІІІ – початку ХХ ст.
- «Енеїда» (Іван Котляревський)
- «Наталка-Полтавка» (Іван Котляревський)
- «Катерина» (Тарас Шевченко)
- «Кавказ» (Тарас Шевченко)
- «Сон (У всякого своя доля...)» (Тарас Шевченко)
- «І мертвим, і живим, і ненарожденним…» (Тарас Шевченко)
- «Заповіт» (Тарас Шевченко)
- «Чорна рада» (Пантелеймон Куліш)
- «Кайдашева сім'я» (Іван Нечуй-Левицький)
- «Хіба ревуть воли, як ясла повні?» (Панас Мирний) – 1 та 4 частини
- «Мартин Боруля» (Іван Карпенко-Карий)
- «Захар Беркут» (Іван Франко)
- «Чого являєшся мені у сні?..» (Іван Франко)
- «Мойсей» (Іван Франко)
Твори літератури ХХ ст.
- «Тіні забутих предків» (Михайло Коцюбинський) (Купити: паперова версія)
- «Іntermezzo» (Михайло Коцюбинський)
- «Камінний хрест» (Василь Стефаник)
- «Valse mélancolique» (Ольга Кобилянська)
- «Соntra spem spero!» (Леся Українка)
- «Лісова пісня» (Леся Українка)
- «Блакитна Панна» (Микола Вороний)
- «Чари ночі» (Олександр Олесь)
- «О слово рідне! Орле скутий!..» (Олександр Олесь)
- «О, панно Інно...» (Павло Тичина)
- «Пам’яті тридцяти» (Павло Тичина)
- «Ви знаєте, як липа шелестить…» (Павло Тичина)
- «У теплі дні збирання винограду…» (Максим Рильський)
- «Я (Романтика)» (Микола Хвильовий)
- «Майстер корабля» (Юрій Яновський)
- «Любіть Україну!» (Володимир Сосюра)
- «Місто» (Валер'ян Підмогильний)
- «Моя автобіографія» (Остап Вишня)
- «Сом» (Остап Вишня)
- «Мина Мазайло» (Микола Куліш)
- «Різдво» (Богдан-Ігор Антонич)
- «Зачарована Десна» (Олександр Довженко)
- «Пісня про рушник» (Андрій Малишко)
- «Ти знаєш, що ти – людина...» (Василь Симоненко)
- «Задивляюсь у твої зіниці» (Василь Симоненко)
- «Лебеді материнства» (Василь Симоненко)
- «Наша мова» (Василь Голобородько)
- «Модри Камень» (Олесь Гончар) (Купити: електронна, паперова).
- «Три зозулі з поклоном» (Григір Тютюнник)
- «Господи, гніву пречистого...» (Василь Стус)
- «Балада про соняшник» (Іван Драч)
- «Два кольори» (Дмитро Павличко)
- «Страшні слова, коли вони мовчать» (Ліна Костенко)
- «Маруся Чурай» (Ліна Костенко)
Твори українських письменників-емігрантів
Сучасний літературний процес
- Учасники ЗНО мають орієнтуватися в основних тенденціях розвитку сучасної літератури та визначати найхарактерніші ознаки постмодернізму.
Ознайомитися з вимогами до рівня загальноосвітньої підготовки абітурієнтів можна, переглянувши програму зовнішнього незалежного оцінювання з української мови та літератури.
https://osvita.ua/test/training/skorocheni-tvory/ (Скорочені версії творів НМТ з української літератури)
03.05.2023
Контрольна робота
ВАРІАНТ 24
Завдання 1–6 мають по чотири
варіанти відповіді, із яких лише один
правильний. Виберіть правильний, на Вашу думку, варіант відповіді.
Прочитайте текст і виконайте завдання 1– до
нього.
(1) Одного літнього дня Омелько Кайдаш сидів
у повітці на ослоні й майстрував. (2)Широкі ворота з хворосту були
відчинені навстіж. (3)Густа тінь у воротах повітки здавалася
чорною. (4)Ніби намальований на чорному полі картини, сидів Кайдаш
у білій сорочці з широкими рукавами. (5) Широкі рукава закачалися до ліктів; з під
рукавів було видно здорові загорілі жилаві руки. (6)Широке
лице було сухорляве й бліде наче
лице в ченця. (7)На сухому високому лобі набігали густі дрібні зморшки. (8)Кучеряве
посічене волосся стирчало на голові, як пух, і блищало сивиною (За Іваном Нечуй-Левицьким).
1. Орфографічну помилку допущено в слові речення
А першому Б третьому В четвертому Г п’ятому
2. Пунктуаційну помилку допущено в реченні
А четвертому Б п’ятому В шостому Г восьмому
3. Безсполучниковим реченням є
А третє Б четверте В п’яте Г восьме
4. У знахідному відмінку вжито слово
А ворота Б тінь В руки Г лице
5.Однорідні присудки є в реченні
А першому Б третьому В четвертому Г п’ятому
Завдання 6–10 мають по чотири варіанти відповіді, з яких лише один
правильний. Виберіть правильний, на Вашу думку, варіант відповіді.
6. На другий склад падає наголос у всіх словах,
ОКРІМ
А загадка
Б громадський
В живопис
Г експерт
7. Виділене слово є сполучником і його слід писати разом у реченні
А Що/ б не робив, роби
тільки найкраще.
Б Міцне
коріння у родючім полі ніхто не вирве, як /би не хотів.
В Як/би я турбувався лиш про себе, давно вже б онімів від
самоти.
Г Я не
знаю, як/би склалася моя доля, коли б її не оберігала моя мати.
8.Орфографічну помилку допущено в рядку
А ходьба, Парасчин, надхнення, шибка
Б діжка, вогкий, стежка, казці
В гарбузиння, статей, віконниця, попідтинню
Г зобов’язаний, м’яч, рясний, бюро
9.Граматичну помилку допущено в
реченні
А Побачивши в магазині нову сукню,
я захотіла її придбати.
Б Ще не ходячи до школи, мама читала мені «Кобзар» Тараса Шевченка.
В Слухаючи доповідь однокласниці, ми були уважними.
Г Створюючи виставу, режисер осучаснив текст класичної
п’єси.
10. Виділені слово з часткою не треба писати разом у рядку
А (Не)
має рабства для душі.
Б
Їмо плоди із дерева (не)знáння – прозріння нам уже (не)притаманні.
В (Ні)хто
(не)має більшої любові, як той, хто душу поклада за друзів.
Г
Чи ще тебе (не)доля (не)намучила?
Завдання 11–25 мають по п’ять варіантів
відповіді, з яких лише один правильний. Виберіть правильний, на Вашу думку,
варіант відповіді.
11.Фразеологізм як чорна хмара має значення
А невиразний
Б бідний
В сумний
Г заклопотаний
Д зайвий
12.Помилку при відмінюванні числівників допущено в рядку
А
семиста шістдесяти дев’яти
Б
семистам шістдесятьом дев’ятьом
В
сьомастами шістдесятьма дев’ятьма
Г
сімомастами шістдесятьома дев’ятьома
Д на
семистах шістдесятьох дев’ятьох
13.Правильно утворено форми ступенів порівняння
всіх прикметників у рядку
А смачніший,
щонайвужчий, надлегкий
Б найосвіченіший,
якнайсвіжіший, архіважливий
В менш
оригінальний, солодший, найбільш вужчий
Г щонайгірший,
більш чистий, найбільш весняний
Д більш
зручний, якнайдовший, дорожчий над усе
14.Помилку в утворенні імені по батькові допущено в рядку
А Євгеній - Євгенійович, Євгенівна
Б Лука - Лукич, Луківна
В Яків - Якович, Яківна
Г Адольф - Адольфович, Адольфівна
Д Кузьма - Кузьмович, Кузьмівна
15.Частка є в кожному реченні, ОКРІМ
А
Година за годиною — та так і вік зійде.
Б
Життя прожити — не поле перейти.
В
Де старий спотикнеться, там нехай молодий добре напнеться!
Г
Коли б життя, а смерть прийде.
Д Без
розуму ні сокирою рубати, ні личака в'язати.
16.Літеру в треба писати на місці обох пропусків у рядку
А була .. Одесі, вітер …
голові
Б зайшла .. магазин, як … воду опущений
В прорости
… пір’я, ..ступний іспит
Г хоч …
вухо бгай, ..його очах
Д …
свинячий голос, купався .. озері
17.Тире
обов’язково слід ставити в усіх реченнях, ОКРІМ
А Тричі по п’ять п’ятнадцять.
Б
Моє життя руйновище любові
В То камінь а не серце.
Г Чути мамину
мову така благодать.
Д Любити свій народ то жити його
болем.
18. Дієприкметниковий зворот не виділяють у
реченнях (розділові знаки
пропущено)
А Очманіла
від задушливого диму вона впала на цупкий буряковий лист.
Б Із-за
галузки смереки виглядали зажурені гори напоєні сумом тіней од хмар.
В Я люблю
сад пронизаний наскрізь ранковим сонячним сяйвом.
Г Сюди
переселяються птахи зігнані із сінокісних угідь і дрібні тварини.
Д Хлопчик намагався відігріти задубілі на морозі
руки.
19.Прочитайте речення.
Осінь палить листи, (1)що
писало їй літо, прочитавши рядочки (2)з початку (3)до
краю, цідить сірі дощі (4)через порване сито,(5) у
далекі краї сивий клин проганяє
Займенник позначено цифрою
А 1 Б 2 В 3 Г 4 Д 5
20. Тире між частинами безсполучникового складного речення слід
поставити в рядку (розділові знаки
пропущено)
А Відбились зорі у воді летять до хмар тумани.
Б Хочеш жити в Україні вивчи її мову.
В Співають
птахи у дібровах хвилюються жита
дозріваючи на полях.
Г Людям давно відома одна
чудова істина
тільки велика мета породжує велику енергію.
Д Щастя в повітрі не в’ється воно в боротьбі дістається.
21.Поширеним є речення в рядку
А Чимало літ промайнуло.
Б Я хочу погостювати.
В Маршрут був знайомий.
Г Вірші вивчено.
Д Дівчина почала вишивати.
22.Відокремленим означенням можна замінити
підрядну частину в реченні
А Ні пером
не списати, ні словом не сказати тієї несподіваної краси, якою до нас усміхалася
долина.
Б Усе, що ми пережили в печері, не переповісти
словами.
В Добрими вважалися дні, коли на небі повний місяць.
Г Пісня
закінчується тихо, наче буря вже кінчилася.
Д Все, що відбувається в світі природи, має свій смисл.
23. Граматичну помилку
допущено в рядку
А троє
саней, семеро козенят, п’ять жінок
Б четверо
хлопців, вісім зошитів, шестеро кошенят
В двоє сестер, три медсестри, четверо ягнят
Г десятеро
курчат, двоє братів, три учениці
Д сто підручників, четверо цуценят, три пенали
24.Прочитайте речення (цифра позначає попередній розділовий
знак)
Тоня,(1) скочивши з машини, одразу підбігла до
батька,(2) защебетала,(3) ще й під руку
демонстративно взяла, щоб показати перед льотчиками,(4) що вона не
соромиться батька,(5) хоч він і в такому
вигляді.
НЕПРАВИЛЬНО обґрунтовано
вживання розділових знаків запропоновано в рядку
А кома 1
– перед
відокремленою обставиною
Б кома 2 – перед однорідними членами
речення
В кома 3 – між частинами
складного речення з безсполучниковим зв’язком
Г кома 4 – перед складнопідрядним реченням
Д кома 5 – перед складнопідрядним
реченням
25. Прочитайте речення,
у якому пропущено окремі слова
…, навігатор показує, що
найбільш … відстань до …474 … .
А Андріє, коротка, Львова, кілометрів
Б Андрію, коротша, Львова, кілометра
В Андріє, коротка, Львову, кілометри
Г Андрію, коротка, Львова, кілометри
Д Андрію, коротша, Львову, кілометра
У завданнях 26–30 до кожного з чотирьох фрагментів
інформації, позначених цифрою, доберіть один правильний, на Вашу думку,
варіант, позначений буквою
26. Доберіть приклад до кожного типу складного речення (розділові
знаки пропущено).
Тип складнопідрядного речення 1 означальне 3 обставинне часу
|
Приклад речення А Ви
бачили коли-небудь як в
осінь холодну дощову шипшина зацвіте? Б Твоє життя і щастя між людьми бо правда і любов на їхнім боці. В Де знайти ті промені весни що дарують кольорові сни? Г Там є надія де є життя. Д Яке прекрасне місто
вранці коли ще сон дарує благодать. |
27. Установіть відповідність між видом
односкладного речення та його прикладом.
Вид односкладного речення 1 безособове 2 означено-особове 3 неозначено-особове 4 узагальнено-особове |
Приклад А Заморосило осінь у сльозу. Б Дуб шанували за довголіття, міцність. В Прислухайся до голосу розуму. Г Знання без помилок ніде не купиш. Д Друзі пізнаються в
біді. |
28. Доберіть приклад до кожного виду
відокремленого члена речення (розділові знаки пропущено).
Відокремлений член речення 1
означення 2
додаток 3
обставина 4
прикладка (різновид означення) |
Приклад речення А
Озвучені бджолами вони чомусь для мене схожі на круглі кобзи. Б Мережкою
поклався на землі останній ярий сонця візерунок. В Саме тоді я випускник університету втрапив до війська. Г Хлопці вітаючись подавали чоловікам руки. Д Кожна господиня
мала вдома багато цілющої рослинності у тому числі материнки звіробою ромашки
барвінку. |
29.Увідповідніть пояснення вживання розділового
знака з прикладом речення (розділові знаки пропущено).
Пояснення вживання розділового знака 1 кома між однорідними
членами речення |
Приклади А Вірю з каменю б’є джерело. Б Сніг покрив кущі замів дороги. В Слова самі на голос навертались як сльози навертаються на очі. Г Сьогодні день родився в
високості очікуючи радісних вістей. Д Німим крилом холодним і широким зависла над полями
далина. |
30. Доберіть приклад до кожного типу складного речення (розділові
знаки пропущено).
Тип складного
речення 1 складносурядне 3 безсполучникове
|
Приклад речення А Від дороги славно-славно обізвалася пісня і
дівчина радісно метнулася їй назустріч. Б Не вчи плавати щуку щука знає цю науку. В Лелекою у вікна стукнув ранок і шибку прохромив червоним дзьобом. Г Зникає
сон і
губляться тривоги там де вийшли мальви на нову дорогу. Д Єдиний хто не втомлюється час. |
ВАРІАНТ 22
Завдання 1–5 мають по чотири
варіанти відповіді, із яких лише один
правильний. Виберіть правильний, на Вашу думку, варіант відповіді.
Прочитайте текст і
виконайте завдання 1–5 до нього.
(1) Дніпро сама найбільша ріка України. (2)Вона третя за розмірами в Європі
після Дунаю та Волги. (3)Український народ завжди
любив свою «священну ріку». (4)Її
велич уславленно в народних піснях, змальовано у творах письменників та художників.
1. Граматичну помилку допущено в слові речення
А першому Б другому В третьому Г четвертому
2. Орфографічну помилку допущено в реченні
А першому Б другому В третьому Г четвертому
3. Односкладним реченням є
А першому Б другому В третьому Г четвертому
4. У знахідному відмінку вжито слово
А Дніпро Б народ В ріку Г письменників
5. Пунктуаційну помилку допущено в реченні
А першому Б другому В третьому Г четвертому
Завдання 6–10 мають по чотири варіанти відповіді, з яких лише один
правильний. Виберіть правильний, на Вашу думку, варіант відповіді.
6. На другий склад падає наголос у віх
словах,ОКРІМ
А вітчим
Б глядач
В граблі
Г дано
7.Лексичну помилку допущено в усіх рядках, ОКРІМ
А бувша назва
Б цікаві міроприємства
В знак на розі будинку
Г вірна відповідь
8.Орфографічну помилку допущено в рядку
А бовваніти,
трясся, Вінниччина, Галичина
Б небеззахисний, умотивований, перлинно, Сава
В віконниця, окаянний, благословенний,
шаленість
Г ссавець, життєвий, дрібнолісся, статтей
9.Спільнокореневими є всі слова, ОКРІМ
А водій
Б паводок
В водити
Г заводити
10.Форми ступенів порівняння прикметників утворюються від усіх слів у рядку
А дорогий,
веселий, білий,
розумний
Б буланий, приречений, свіжий, зелений
В героїчний, смішний,
пречудовий, щирий
Г дрібненький, дорогий, веселий, щасливий
Завдання 11–25 мають по п’ять варіантів
відповіді, з яких лише один правильний. Виберіть правильний, на Вашу думку,
варіант відповіді.
11.При
словозміні допущено помилку в рядку
А
відповісте
Б переповімо
В доповім
Г
відповісиш
Д
їси
12. Складений дієслівний
присудок ужито в реченні
А Вибиватися
в люди — справа зовсім не проста.
Б А тепер будемо вечеряти всі разом.
В Мені осіння ніч короткою здається.
Г Починав жевріти схід сонця.
Д Золоточубий вересень прийшов позолотити дерева.
13.Порушено граматичну норму на позначення часу
в рядку
А пів на одинадцяту
Б перша година п’ять хвилин
В десять хвилин по другій
Г двадцять хвилин восьмої
Д десять на дванадцяту
14.Помилку допущено в правописі числівника
А на сороках чотирьох сторінках
Б семисот двадцяти восьми кілометрів
В після двадцять шостого листопада
Г одна
друга центнера
Д у тисяча дев’ятсот дев’яностому році
15.Помилку допущено в рядку
А Василь—Васильович, Василівна
Б Анатолій—Анатолійович,Анатоліївна
В Геннадій—Геннадійович, Геннадівна
Г Ілля—Ілліч, Іллівна
Д Хома—Хомич,Хомівна
16.При уторенні наказового способу допущено
помилку в рядку
А визначіть, хай несе, повірте
Б
вимірюйте, ідіть, біжімо
В сядьмо,
ходімо, фотографуймо
Г біжімо,
киньте, розповідай
Д показуймо, повір, зважимо
17.Усі прислівники пишуться через дефіс у рядку
А
всього/на/всього, рік/у/рік, хтозна/як, по/перше
Б день/у/день,
куди/небудь, де/небудь, по/сусідськи
В на/гора, тихо/тихо, по/латині, один/одним
Г коли/не/коли,
віч/на/віч, по/друге, по/троє
Д казна/де, як/не/як, без кінця/краю, з діда/прадіда
18.Поширеним є речення
А
Весна, на диво, була рання.
Б Повівав вітерець.
В
Ліс, поле, місяченько, зорі...
Г Холодно,
свіжо надворі.
Д Вітерець
теплий, лагідний.
19.Пунктуаційну помилку допущено в реченні
А Утикаючи
голку, шила не виймають.
Б Навіть
голодуючи, нагодуй батька.
В Лінь, лежачи, на печі
мерзне.
Г Нагинаючи
тополю, пам’ятай про свою
голову.
Д Сидіти, склавши
руки.
20.Односкладним називним
реченням є
А Темна
нічка за шибками.
Б Темна
зимова ніч.
В А між
ними Миколай...
Г Людей у
церкві повно.
Д
Очі такі сердиті.
21.Вставне слово є в кожному
реченні, ОКРІМ (розділові знаки пропущено)
А На мою
думку важливим чинником є мистецькі здібності людини.
Б Певна
річ не всі чинники
впливають однаково.
В Марина не слухала батька навіть не глянула на нього а ще дужче заголосила.
Г
Безсумнівно це є могутньою
рушійною силою прогресу.
Д Напевно природні умови мають вплив на формування
народного побуту.
22.Прочитайте речення.
Народ не вибирають: (1)ти (2)тільки брунька (3)в (4)нього (5)на гіллі.
Частку позначено цифрою
А1 Б2 В3 Г4 Д5
23.Помилку при творенні
наказового способу допущено в рядку
А випиши, випишімо, випишіть
Б підкресли, підкреслімо, підкресліть
В провітри,
провітрімо, провітріть
Г зникни,
зникнімо, зникніть
Д тисни, тиснемо,
тисніть
24.Безособовими є всі речення, ОКРІМ
А А над Дніпром уже помітно світало.
Б Світку мій милий, як легко на серці й дитинно!
В Небо збіліло від спеки і вже сивіє.
Г Привабно було в цей день коло води.
Д Приємно пахло хвоєю.
25.Прочитайте речення (цифра позначає попередній розділовий
знак)
Хмари,(1)
якi з’являлися потім, було послано,(2) здавалося, для того,(3)щоб
підкреслити його незвичайну,(4) трохи виблідлу синяву,(5) щоб посилати на землю срібне сяйво.
НЕПРАВИЛЬНО обґрунтовано
вживання розділових знаків запропоновано в рядку
А кома 1
– перед
складнопідрядним реченням
Б кома 2 – між частинами складного речення з безсполучниковим
зв’язком
В кома 3 – перед складнопідрядним реченням
Г коми 4
– перед однорідними членами речення
Д кома 5 – перед складнопідрядним реченням
У завданнях 26–30 до кожного з чотирьох фрагментів
інформації, позначених цифрою, доберіть один правильний, на Вашу думку,
варіант, позначений буквою
26. Установіть відповідність між
виділеними дієсловами та їх
синтаксичною роллю в реченні
1 Як кажуть в народі, життя прожити — не
поле перейти. 2 Життєвий успіх людини часто пов’язаний з умінням спілкуватися. 3 Ми прийшли послухати нового
лектора. 4 До зими слід готуватися вчасно. |
А підмет Б присудок В додаток Г означення Д обставина |
27. Установіть відповідність
між фразеологізмами та їх значеннями
Фразеологізм 1 на все горло 2 на всю губу 3 на чистоту 4 на живу нитку |
Значення А як-небудь Б щиро В прямолінійно Г заможно Д голосно |
28. Доберіть приклад до кожного типу складного речення (розділові
знаки пропущено).
Тип складного речення 1 складносурядне 3
безсполучникове |
Приклад речення А Язик брехливий ненавидить правду улесливі
вуста призводять до погибелі. Б Небо
вночі чисте і видно як падають зорі. В Я
справді кинув вас мої степи і луки. Г У
ритмі нашої ходи гримить оркестр на
всі лади і контрабас гуде. Д Що в
пісні співається те в житті збувається. |
29. Доберіть приклад до кожного виду
відокремленого члена речення (розділові знаки пропущено).
Відокремлений член речення 1
означення 2
додаток 3
обставина 4
прикладка (різновид означення) |
Приклад речення А Не спитавши
броду не лізь прожогом
у воду. Б Крім «Кобзаря» у вчительки була іще якась книжка. В Люби музику вона облагороджує твої думки
і почуття. Г Пливе густе надхмар’я високе та безкрає. Д Метелик малий найхиткіший літак цього
світу волає до нас але ми і до нього глухі! |
30.Увідповідніть пояснення вживання розділового
знака з прикладом речення (розділові знаки пропущено).
Пояснення вживання розділового знака 1 кома в
складносурядному реченні |
Приклади А Весела людина живе у
веселому світі а людина похмура живе у світі похмурому. Б Багато бесіди мало розуму. В Найбільше у світі любив він осінь природи
солодку зрілість. Г Зацвіла тендітно-біла конвалія в гаю а сонячні кульбабки біля ставу. Д Класична пластика і
контур строгий і логіки залізна
течія це
справжньої поезії дороги. |
ВАРІАНТ 13
Завдання 1–5 мають по чотири
варіанти відповіді, із яких лише один
правильний. Виберіть правильний, на Вашу думку, варіант відповіді.
Прочитайте текст і
виконайте завдання 1–5 до нього.
(1) Улітку дід частенько лежав на погребні
ближче до сонця, особливо в полудень, коли сонце припікало так, що всі ми і
наш кіт, і собака, і кури ховалися під любисток, порічки чи в тютюн.(2)
Тоді йому була найбільша втіха... (3)Більше за все на
світі дід любив сонце. (4)Він
прожив під сонцем майже сто літ, ніколи неховаючись у холодок. (5)Так
під сонцем на погребні, коло яблуні, він і помер, коли прийшов
його час. (За О.Довженком)
1. Орфографічну помилку допущено в слові речення
А першому Б третьому В четвертому Г п’ятому
2. Пунктуаційну помилку допущено в реченні
А першому Б третьому В четвертому Г п’ятому
3. Складений іменний присудок є в реченні
А першому Б другому В четвертому Г п’ятому
4. У знахідному відмінку вжито слово
А погребні Б кури В сонце Г яблуні
5.Складним є речення
А друге Б третє В четверте Г п’яте
Завдання 6–10 мають по чотири варіантів відповіді, з яких лише
один правильний. Виберіть правильний, на Вашу думку, варіант відповіді.
6. На третій склад падає наголос у слові
А уподобання
Б тисовий
В довідник
Г чорнозем
7. Лексичну помилку допущено в усіх рядках, ОКРІМ
А популярні
шлягери
Б виявити цю проблему
В декілька вільних вакансій
Г одна невірна
відповідь
8. Неправильно утворена форма наказового
способу дієслова в рядку
А танцюємо
Б танцюйте
В танцюй
Г хай танцює
9.Орфографічну помилку допущено в рядку
А бравісимо,
журі, дизель, парфумерія
Б сюрреалізм, ірраціональний, Андорра,
андоррський
В лимон,
кипарис, киргиз, шприц
Г ссавець, рілля, божествений, кореспондент
10.Помилку допущено в рядку
А два метра
Б півтора гектара
В двадцять п’ять днів
Г вісім з половиною кілометрів
Завдання 11–25 мають по п’ять варіантів
відповіді, з яких лише один правильний. Виберіть правильний, на Вашу думку,
варіант відповіді.
11.Спрощення приголосних позначається на письмі
в усіх словах рядка
А пристрас..ний, щас..ливий, шіс..надцять
Б студен..ський, корис..но, облас..ний
В свис..нути, перс..ні, корис..ливий
Г злісн..ий, аген..ство, особистіс..ний
Д контрас..ний, доблес..ний, тиж..невик
12.Правильно утворено ступені порівняння
прикметників у рядку
А
ніжніший, якнайвеселіший, менш мудріший
Б
синюватіший, якнайкращий, найбільш зручний
В
щонайглибший, самий вагомий, більш чуйний
Г
якнайбільший, найбільш хворий, найкругліший
Д менш
чистий, кращий, найкмітливіший
13.Однакова кількість звуків і букв у всіх словах рядка
А воджу, малюють, підзеленити, їстоньки
Б щічки, стоїть, книжці, переджнивний
В дзенькати, стежці,
мишці, няня
Г портьєра, єдність, об’їдь, яблунька
Д осінній, розмова, бруквяний,
роздрібний
14.Закінчення -а (-я) у формі родового відмінка однини мають усі іменники рядка
А атом, дюйм, долар
Б Ужгород, конфлікт, бузок
В узвіз, стрибок, вітер
Г грім, мільйон, склад
Д клуб, хлів, день
15.Правильно утворені всі імена по батькові в
рядку
А Денис
Ігоревич, Віктор Олегович
Б Зінаїда
Георгіївна, Юлія Іллівна
В Яків
Васильович, Павло Матвієвич
Г Надія
Віталієвна, Олександр Якович
Д Геннадій
Сергійович, Світлана Юр’ївна
16.Складнопідрядним
мети є речення
А Моя
батьківщина там, де є свобода.
Б Щоб бути
вільним, достатньо цього захотіти.
В Якщо
передбачати провал, ти його зазнаєш.
Г Що коротше
старанність, то довше день.
Д Поміж літер
розцвіла весна, хоч на п’яти наступає осінь.
17.Поширеним є речення
А Мрії нехай
здійснюються.
Б Людині холодно.
В Він не в силі
стриматися.
Г Багато вітрів відшуміло.
Д Усі мають знати.
18.Тире обов’язково потрібно ставити в усіх
реченнях ,ОКРІМ (розділові знаки пропущено)
А Прозора тиша
посестра розлуки.
Б Довженко й рід
його починаючи від далеких пращурів типові сіверяни.
В Добрий чоловік
надійніше кам’яного мосту.
Г Правду казати душу топтати.
Д Здійснити себе це не значить іти найменшою
дорогою.
19.Пунктуаційну помилку допущено в реченні
А Хлопчина дивиться дивуючись.
Б Говорити не думаючи – все одно що стріляти не
цілячись.
В Навчаючи інших, ми
вчимося самі.
Г За столом три писарчуки, зігнувшись у дугу,
скрипіли перами.
Д Прощаючись весна летіла у вирій.
20. Пунктуаційну помилку допущено в реченні
А Людина може здійнятися лише двома
способами: за допомогою власної спритності або завдяки чужій дурості.
Б Слабкі люди вірять в успіх, сильні –
у причину й наслідок.
В Не море топить – калюжа.
Г Ми терпінням і волею все переможемо.
Д У слові чи розмові лежать три наміри
оратора: научення і переконання, і мистецтво зворушити читача.
21.Пунктуаційну помилку допущено в реченні
А «Люди
добрі,- благала Соломія, стоячи на колінах,- змилуйтеся, прийміть нас до хати».
Б Урешті
зупинилася, нагнулася до землі й промовила: «Остапе!»
В «Ти,
Соломіє?»- поспитав він.
Г «Що ж
воно буде?- згодом перепитав Остап,– Там як хто підгледить твій очіпок, не мине
нас халепа».
Д «Про
мене й Семене»,- зітхнула Соломія й знялася з місця.
22. Немає жодного словосполучення в рядку
А
ранок і вечір, бити
байдики, прийти вчасно
Б
навколо школи, більш
творчий, пасти задніх
В
у зв’язку з ситуацією,
буду вчитися, гарний юнак
Г
діти й батьки, на
вулиці сніг, зимовий день
Д
лікар стурбований,
яскраве світло, Кривий Ріг
23. Визначте речення, ускладнене однорідними
додатками
А І ранкові, й вечірні дороги таять у собі таємницю,
сподівання, жаль.
Б За селом вдень і вночі було чути гуркіт тракторів і
комбайнів.
В Дністро і Буг, Поділля і Брацлавщина самі себе вивозять на волах.
Г Верби й верболози сіро-зеленим туманом котились по
луці.
Д Король, султан, визискувач, торгаш, гнобитель, кат,
загарбник войовничий – то все чужі.
24.Порівняльний зворот виділяється комами в усіх реченнях, ОКРІМ (розділові
знаки пропущено)
А Дві стіни як почесна сторожа мовчки пропускають мене вперед.
Б Моя тінь як невільник послалась під ноги й показує шлях.
В
Віти дерев мов антени торкають ефір ловлячи звістку від тебе.
Г Дівчина говорила майже як доросла.
Д Пливе
фортеця як старий ковчег.
25.Прочитайте речення
Дуби співчутливо
поглядали на неї.
Оберіть
за подібністю синтаксичного значення підкреслений фрагмент у простому реченні та складному
А А сонечко встане, як уперше вставало.
Б Хоч мені болить, не скажу нікому.
В Стрічаю сонце в полі за селом, де квіти польові,
неначе зорі.
Г Щоб втратити голову,
треба мати серце.
Д Держави гинуть тоді, коли не
можуть відрізнити добрих людей від поганих.
У завданнях 26–30 до кожного з чотирьох фрагментів
інформації, позначених цифрою, доберіть один правильний, на Вашу думку,
варіант, позначений буквою
26. Доберіть приклад до кожного виду
відокремленого члена речення (розділові знаки пропущено).
Відокремлений член речення 1
означення 2
додаток 3
обставина 4
прикладка (різновид означення) |
Приклад речення А Унизу за скелями тихо шуміло небо. Б Старезні пні кошлаті
поторочі літопис тиші пишуть у траві. В Я планета не відкрита ніким. Г Ви певно читачу за юнацтва теж писали
вірші й оповідання? Д Усе на світі безмежне крім кордонів між державами. |
27. Доберіть приклад до кожного типу складного речення (розділові
знаки пропущено).
Тип складного
речення 1 складносурядне 3 безсполучникове
|
Приклад речення А Закон не може робити людей вільними самі люди повинні
робити закон вільним. Б Щоб осягнути довкілля
треба знати його в усіх подробицях. В То вітерець дихне по
ниві то коник в житі засюрчить. Г Погляди як годинник
усі вони показують різний час але кожен вірить лише своєму. Д На диво коло цього
питання він найбільше морочився. |
28. Установіть відповідність
між фразеологізмами та їхнім значенням
Фразеологізм 1 збиватися з ніг 2 зі шкури пнутися 3 не чути землі під собою 4 прописати іжицю
|
Значення А суворо покарати кого-небудь Б дуже втомитися, набігавшись,
находившись В кокетувати, загравати з ким-небудь Г бути в надзвичайно піднесеному стані Д старатися з усіх сил |
29. Установіть відповідність між видом
односкладного речення та його прикладом.
Вид односкладного речення 1 безособове 2 означено-особове 3 неозначено-особове 4 узагальнено-особове |
Приклад А Живу наодинці зі своїм
сумлінням. Б Від
оселі війнуло теплом. В Англійську
мову тепер вивчають з першого класу. Г Писаного
сокирою не вирубаєш. Д Щирість і
відкритість зроблять тебе вразливим. |
30. З’ясуйте, якими
частинами мови є виділені слова в реченні (цифра позначає наступне слово)?
(1)Сьогодні, (2)відроджуючи духовну культуру наших предків, ми (3)повертаємося до (4)забутих джерел.
А дієприслівник
Б дієприкметник
В особове дієслово
Г прикметник
Д прислівник
НАГОЛОСИ
Лайфхаки до ЗНО
11 клас
17.Поєднайте слова обох колонок, утворивши фразеологізми.
А
|
Б
|
В
|
Г
|
Д
|
|
1
|
|||||
2
|
|||||
3
|
|||||
4
|
18.Установіть відповідність між прикладом речення та назвою компонента, яким це речення ускладнено.
А
|
Б
|
В
|
Г
|
Д
|
|
1
|
|||||
2
|
|||||
3
|
|||||
4
|
А
|
Б
|
В
|
Г
|
Д
|
|
1
|
|||||
2
|
|||||
3
|
|||||
4
|
4.Суфікс -ик має однакове значення в усіх словах, ОКРІМ
5. Спільнокореневим до слова радити є
Прочитайте текст і виконайте завдання 7–10.
12.Прикметники із суфіксом -ськ- утворяться від усіх іменників у рядку
13.Подвоєні літери на місці пропуску треба писати в усіх словах рядка
14.Форми ступенів порівняння можна утворити від усіх прикметників рядка
А
|
Б
|
В
|
Г
|
Д
|
А
|
Б
|
В
|
Г
|
Д
|
|
1
|
|||||
2
|
|||||
3
|
|||||
4
|
А
|
Б
|
В
|
Г
|
Д
|
|
1
|
|||||
2
|
|||||
3
|
|||||
4
|
«Глобальна» тема
(галузь, сфера,
проблематика)
|
Часткові проблеми
(деякі проблемні
питання, які можна поставити, замислюючись над «глобальною темою»)
|
|
1
|
Освіта
|
Вища освіта всім чи її
мають здобувати лише кращі?
Чи вища освіта може
замінити практичний досвід?
Чи завжди той, хто має
вищу освіту, успішніший за того, хто не здобував вищу освіту, однак займався
самоосвітою?
|
2
|
Наука
|
Чи має право наука
абстрагуватися від питань моралі?
Чи не призведе
розвиток науки до деградації духовності людини?
|
3
|
Праця
|
Яка праця більше варта
поваги – фізична чи інтелектуальна?
За якими критеріями
краще обирати професію?
|
4
|
Досвід
|
Чому практичний досвід
значно корисніший за всяку теорію?
|
5
|
Життя
|
У чому сенс життя? Як наповнити життя людини сенсом?
|
6
|
Особистість
|
Чи кожну людину можна
назвати особистістю?
Чи може людина
обійтися без інших?
Які чинники впливають
на формування людини як особистості?
|
7
|
Сім’я
|
Чи можливе ідеальне
суспільство без ідеальної сім’ї?
Чому важлива сім’я? Що руйнує сім’ю?
Чи можна подолати
проблему батьків / дітей (старшого / молодшого покоління)?
|
8
|
Рід
|
Чому важливо знати
свій родовід?
Як змінилося ставлення
до роду в сучасному світі?
|
9
|
Нація
|
Що робить групу людей
нацією?
Чому почуття
національної єдності є одним із важливих у людському житті?
Чим небезпечне
національне звиродніння (манкуртство)?
|
10
|
Суспільство
|
Що таке суспільство?
Чи можлива в
суспільному житті гармонія?
Чому громадянське
суспільство вважається ідеальним суспільством?
|
11
|
Держава
|
Що таке держава?
Чому державу інколи
називають «інструментом примусу»?
|
12
|
Батьківщина
|
Чи можна вибирати
Батьківщину?
Чи можна бути людиною світу,
не будучи сином (донькою) своєї землі?
|
13
|
Цивілізація
|
Чому занепадають
цивілізації?
Що потрібно для
гармонійного цивілізаційного поступу?
|
14
|
Історія
|
Чому важливо знати
уроки історії?
Чи можлива правдива
історія, якщо її найчастіше пишуть переможці?
|
15
|
Культура
|
Чи не деградує
культура в сучасному суспільстві?
Чому важливо знати
культуру свого народу?
|
16
|
Мистецтво
|
У чому цінність
мистецтва?
Чи не перетворилося
сучасне мистецтво на велику індустрію з «продажу душі»?
|
17
|
Техніка
|
Як техніка покращує якість
людського життя?
Чи може технічний
прогрес сприяти моральному прогресу людини?
|
18
|
Технології
|
У чому користь
технологій?
Чим небезпечні
інформаційні технології?
|
19
|
Екологія
|
Чи може одна людина
щось зробити для подолання екологічних проблем?
Чому екологічне
ситуацію у світі можна назвати віддзеркаленням «екологічної ситуації»
всередині людини?
|
20
|
Природа
|
Чого може навчитися
людина в природи?
Чи є людина
гармонійною часткою природи?
|
21
|
Цінності
|
Що є справжньою
цінністю в людському житті?
|
22
|
Демократія
|
Чим цінна демократія? Чи
можливе встановлення демократії в суспільстві «зверху», тобто з волі лідерів?
|
23
|
Віра
|
Як віра може допомогти
досягти успіху?
|
24
|
Мрія
|
Як мрія може допомогти
досягти успіху? Чим небезпечні мрії?
|
25
|
Правда
|
Чи завжди треба
говорити правду?
|
26
|
Добро
|
Чи можна робити добро,
користуючись недобрими методами?
|
27
|
Свобода
|
Чи можлива безмежна
свобода в суспільстві?
Де межа свободи
людини? Чим свобода відрізняється від сваволі?
|
28
|
Справедливість
|
Чи можлива абсолютна
справедливість?
|
29
|
Рівність
|
Чи можлива рівність у
людському суспільстві?
Як можна пояснити
думку Г. Сковороди про «нерівну рівність» людей?
|
30
|
Чесність
|
Чи в будь-якій
ситуації людині варто бути чесним, відвертим?
|
31
|
Порядність
|
У чому цінність порядності?Чи
важлива порядність на шляху до успіху?
|
32
|
Толерантність
|
Чи завжди варто бути
толерантним?
Коли толерантність
страшніша за зраду?
|
33
|
Ввічливість
|
У чому цінність
ввічливості? Чим ввічливість відрізняється від етикету?
|
34
|
Шляхетність
|
Чи є шляхетність
проявом етикету? Чим цінна шляхетність?
|
35
|
Гуманність
|
Чи можна бути
гуманістом, не будучи доброчинником?
|
36
|
Патріотичність
|
У чому виявляється
патріотизм?
Чи може бути патріотом
той, хто не поважає інші народи?
|
37
|
Відповідальність
|
Як відповідальність
може допомогти досягти успіху в житті?
Чим небезпечна
безвідповідальність?
|
38
|
Сміливість
|
Як сміливість здатна
допомогти досягти успіху в житті?
|
39
|
Небайдужість
|
Чому байдужість
уважають найстрашнішою позицією в житті людини?
|
40
|
Товариськість
|
Як краще досягати
успіху – самотужки чи в колективі?
Чи може жити людина
поза дружнім колом?
|
41
|
Самотність
|
Чим страшна
самотність?
Чому людина хочеться
побути на самоті час від часу?
|
42
|
Самореалізація
|
Що потрібно людині для
самореалізації?
Чому самореалізована
людина відчуває гармонію?
|
43
|
Цілеспрямованість
|
Як цілеспрямованість
допомагає досягати успіху в житті?
|
44
|
Гармонійність
|
Як досягти гармонії в
житті? Чи можлива гармонія в людському житті?
Що руйнує гармонії в
міжособистісному спілкуванні?
|
45
|
Стресостійкість
|
Чому важливо навчитися
бути стійким?
Що допомагає людині
долати життєві проблеми?
|
46
|
Романтичність
|
Чим небезпечна
надмірна романтичність?
Чи є місце романтиці в
сучасному суспільстві?
Ким краще бути в
сучасному світі – романтиком чи раціоналістом?
Чи сприяє романтизм
досягненню успіху в житті?
|
47
|
Духовність
|
Які складники людської
духовності?
Що руйнує духовність у сучасному світі?
|
48
|
Відкритість
|
Чи завжди варто
довіряти людям?
Як відкритість може
допомогти досягти успіху?
|
49
|
Вірність
|
Чому люди цінують
вірність? Чи можна пробачати зраду?
|
50
|
Матеріалізм
(багатство, гроші)
|
Чи здатні матеріальні
цінності замінити духовні?
Чи завжди гроші зло?
|
Немає коментарів:
Дописати коментар