6 клас Українська мова

УВАГА! УВАГА!!! УВАГА!!!!!

ДЛЯ ТОГО, ЩОБ ЗНАЙТИ УРОК, НЕОБХІДНО ПРОГОРТАТИ СТОРІНКУ ВНИЗ. ТАМ ПОБАЧИТЕ ДАТУ І ТЕМУ УРОКУ, ЯКІ ВКАЗАНІ В ТАБЛИЦІ!

28.04.2023

Контрольна робота. Числівник

Тест

1.   Що означають порядкові числівники?

А) ознаку предмета;

Б)  порядок предметів при лічбі;

В)  кількість предметів при лічбі.

 2.   На які питання відповідають числівники?

А)  скільки? котрий?

Б)  чий? чия? чиє?

В)  який? яка? яке?

 3.  Що означають кількісні числівники?

А)  дію предмета;

Б)  кількість предметів;

В)  порядок предметі при лічбі.

 4.   У якому рядку всі числівники – порядкові?

А)  двоє, троє, четверо, п’ятеро, десятеро;

Б)  одна десята, п’ятдесят, п’ятсот, дев’ять, шістдесят сім;

В)  другий, сорок третій, дев’яностий, двісті тридцять сьомий, шостий.

 5.   У якому рядку всі числівники – кількісні?

А)  сотий, тисячний, мільйонний, мільярдний, десятий;

Б)  сто, тисяча, мільйон, мільярд, десять;

В)  двохсотий, трьохсотий, чотирьохсотий, п’ятисотий, семисотий.

 6.   Який порядковий числівник відмінюється як прикметник м’якої групи?

А)  другий;

Б)  восьмий;

В)  третій.

 7.   У якому рядку всі числівники прості за будовою?

А)  двадцять сім, тридцять сім, сорок два, п’ятдесят вісім, дев’яносто один;

Б)  один, два, три, чотири, десять;

В)  сто три, п’ятсот вісім, п’ятдесят чотири, шістнадцять, сорок.

 8.   У якому рядку всі кількісні числівники вжито в орудному відмінку?

А)  двома, одним, трьома, чотирма, п’ятьма;

Б)  одного, двох, трьох, чотирьох, п’ятьох;

В)  одному, двом, трьом, чотирьом, п’ятьом.

 9.   У якому рядку не всі слова – числівники?

А)  один, тридцять, дві десятих, п’ятий, дванадцятий;

Б)  одиниця, десять, більший, багато, кілька;

В)  трьохсотий, сімнадцять, третій, двоє.

 10.   У якому рядку всі порядкові числівники вжито в орудному відмінку?

А)  першого, другого, третього, четвертого, п’ятого;

Б)  першим, другим, п’ятим, третім, четвертим;

В)  першому, другому, третьому, четвертому, п’ятому.

 11.   Зробити морфологічний розбір числівників, ужитих у реченні Сімсот соколят на одній подушці сплять.

 12.   Провідміняти числівник сорок сім як кількісний та порядковий

 


27.01.2023 Домашнє завдання з теми Особливості написання іменників у кличному відмінку

Подані іменники поставте у форму кличного відмінка.

Галина Петрівна, Галя, Ганна Сергіївна, Ганя, Софія Федотівна, Соня, мама, матуся, сестра, молодиця, вулиця, робітниця, круча, листоноша, мрія, Микола, Миколка, Ілля, Лука, Євгенія Романівна, Женя, Тетяна Тимофіївна, Ярослава Мирославівна, Юлія Борисівна.


16.12.2022  Розвиток мовлення. Контрольний письмовий вибірковий переказ художнього тексту, що містить опис приміщення

БУДИНОК У ЛІСІ
    Погода почала псуватися. Низькі чорні хмари повзли подорожнім назустріч. Ударила сіра холодна злива. Жодної пташки не траплялося в дорозі стомленим мандрівникам. Це було поганою прикметою. Пташки ховаються перед затяжним нічним дощем.
   Можна було б завернути до котроїсь із хат, але вони більше не траплялись. Юнак щільніше загорнувся в плащ та наказав візнику, щоб їхав швидше. Віз виїхав на лісову дорогу, яка невдовзі привела до ґанку якогось великого будинку...
   У відповідь на грюкання двері відчинились. На порозі стояла невеличка бабуся з рогачем у руках.
   Подорожні увійшли в передпокій. Струмені води збігали зі змоклого одягу на підлогу. Бабуся тільки головою похитала.Вона показала йти за нею й відчинила двері. Юнак тихо зойкнув від подиву й захоплення.
   Перед мандрівниками була велика вітальня. Стіни були неосяжно високими. Невеликі видовжені вікна були розташовані майже під стелею.
   Важкі меблі біля стіни рипіли навіть у відповідь на кроки. У величезному каміні палали дрова, заливаючи вітальню тьмяним, миготливим світлом. Біля каміна стояв невеличкий столик і два крісла.
    Королівським жестом бабуся вказала подорожнім на них і вийшла. Ті сіли й почали роздивлятися портрети, які поблискували на стінах (За В. Короткевичем).

02.11.2022р. Розвиток мовлення. Докладний усний переказ художнього тексту розповідного характеру з елементами роздуму

Структура тексту типу роздуму

1. Роздум (міркування) — твір або частина твору, у якій автор висловлює свої думки, переживання, почуття.
2. Роздум обов’язково містить три частини: тезу, доведення, висновки.
3. Теза — положення, висловлене в тексті, що коротко й чітко формулює ідею твору, правдивість якого треба довести.
4. Доведення — логічна форма встановлення правильності будь-якого судження на підставі інших суджень, істинність яких перевірена практикою.
5. Висновок — остаточна думка про що-небудь, логічний підсумок, зроблений на основі спостережень, міркувань.
6. Текст типу роздуму найчастіше будують у формі монологу.

Байда

    Дмитро Байда-Вишневецький - відважний воїн, здібний полководець, ватажок українського козацтва. Саме він збудував найперше військове укріплення на острові Хортиця на Запоріжжі. Саме він у середині XVI століття згуртував розпорошені до того козацькі загони в єдину силу.

    Під командуванням Дмитра Вишневецького козаки не тільки давали відсіч нападникам. Мужній Байда організовував походи козацьких загонів у володіння татарського хана та в район турецьких фортець на Дніпрі.

  Чому ж Дмитра Вишневецького прозвали в народі Байдою? Так прозивали наших козацьких мудреців, чарівників, характерників. Древньою мовою санскрит "байда" означає "лікар", "цілитель", той, хто зумів зцілити себе й може допомогти іншим. Від того ж кореня походить і слово "байдужий" - тобто спокійний, розсудливий, такий, що володіє великою внутрішньою силою.

   Ім'я Байди Вишневецького обезсмертила народна пісня. Доки співатимуть українці про подвиги своїх відважних лицарів, не буде переводу козацькому роду.

(З журналу, 131 сл.).

Орієнтовний план

1. Вишневецький - ватажок, воїн, полководець.

2. Козацькі походи на ворога.

3. Чому Вишневецького в народі прозвали Байдою?

4. Козацькому роду не буде переводу.


21.10.2022р.Розвиток мовлення №7. Складний план прослуханого або прочитаного тексту; простий план власного висловлення. Будова елементарного роздуму





05.10.2022р . Правопис знака м’якшення й апострофа в словах іншомовного походження

Домашня вправа

  Розподільний диктант

Завдання: Запишіть слова в три колонки: 1) зі вставленим м’яким знаком; 2) зі вставленим апострофом; 3) без апострофа й м’якого знака.

 Профіл.., б..юлетень, біл..ярд, мад..яр, ідал..го, бар..єр, антресол.., прес-пап..є, дос..є, н..юанс, агал..матоліт (дрібнозерниста гірська порода), інтерв..ю, порт..єра, прод..юсер, ад..ютант, ескадрил..я, ф..юзеляж, ал..бом, миш..як, лос..йон, квадрил..йон, б..юро, комп..ютер, пас..янс.

Ключ. З других букв першої колонки прочитайте два слова з вислову

В. Крищенка: Хто ми в світі без … ?”


04.10.2022р. Написання слів іншомовного походження: букви и,і

Домашня вправа

Спишіть слова, вставляючи пропущені букви. Виділіть орфограму. Поясніть значення слів.

     Велос..пед, д..аграма, педагог..ка, г..ря, оф..цер, ..люмінація, г..гієна, ш..рма, автор..тет, м..нус, еск..з, пал..тра, в..трина, Т..бет, С..рія, Ток..о, бр..гада, ар..фметика, республ.. ка, арх..в.



30.04.2021

ТЕМА 8 РМ №22.Письмовий твір розповідного характеру з елементами роздуму в художньому стилі з використанням займенників, що належать до різних розрядів

«Хто із членів моєї сім'ї міг би встановити рекорд?» «Що я роблю для здійснення своєї мрії?», «У чому полягає гідність людини?», «Що важливіше – наполегливість чи скромність?»

Опрацювати за підручником етапи роботи над твором-роздумом с.243-244

У своїй роботі використати займенники с.191

Твір-роздум – це монологічне висловлювання, яке має на меті довести істинність чи хибність головного твердження (тези) тексту за допомогою системи доказів (аргументів).


Це цікаво!  Чи відомо вам, що Книга рекордів Гіннесса з’явилася на   світ унаслідок суперечки. Британський інженер Г’ю Бівер на полюванні посперечався з товаришами про те, яка з диких пташок є найшвидшою. Друзі  переглянули кілька різних довідників, але відповіді не знайшли. Тоді й вирішив Гʼю Бівер створити книгу, де буде зафіксовано всі рекорди. Цікавим є той факт, що за увесь час існування Книги рекордів Гіннесса (а першу надруковано 1955 року) до неї внесено імена п’ятдесяти п’яти українців. Безперечно, ми вміємо дивувати. І кожен з вас має шанс потрапити на сторінки цього чудового видання.

Тож для того, щоб пришвидшити цю радісну подію, ми з вами вже сьогодні напишемо твір розповідного характеру з елементами роздуму в художньому стилі про те, чи зміг би хтось із  членів вашої родини встановити рекорд?

Розмірковуймо! Якими унікальними здібностями наділено когось із ваших рідних? Можливо, батько підкорив найвищу гірську вершину чи  мама за одну хвилину зліпила 20 вареників? Може, ваш дідусь спіймав дуже велику рибину чи бабуся виростила найбільший кавун? Переконана, що й ви, мої любі учні, наділені неабиякими талантами. А ще ж у вас є братики й сестрички, які також мають певні обдарування.

 Скористаймося підказкою.

Хто із членів моєї сім'ї міг би встановити рекорд?

План

І. Традиції (заняття, уподобання, захоплення) моєї родини.

ІІ. Кого з рідних можна назвати рекордсменом?

        1.Якими унікальними здібностями (якостями) наділено цю особистість?

        2. Який рекорд могла б установити ця людина?

ІІІ. Висновок.

Подбаймо!На попередніх уроках ми з вами вивчили розряди займенників за значенням. Тож у своїй роботі використайте займенники, що належать до різних розрядів 

 Попрацюймо!Напишіть твір з елементами роздуму «Хто із членів моєї сім'ї міг би встановити рекорд? 
 «Що я роблю для здійснення своєї мрії?», «У чому полягає гідність людини?», «Що важливіше – наполегливість чи скромність?»

НЕ ЗАБУДЬТЕ в тексті використати займенники, що належать до різних розрядів. Орієнтовний обсяг роботи – 1,0-1,5 сторінки.

27.04.2021

ТЕМА 7 Займенник: значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль

1. Переглянути відеоурок 

2. Опрацювати зміст  
§59
3. Виконати вправу 504

19.04.2021

ТЕМА 6 Правильне вживання числівників на позначення дат і часу

1. Переглянути відеоурок

3. Виконати вправу 498

16.04.2021
ТЕМА 5   Узгодження числівників з іменниками

1. Переглянути відеоурок
2. Опрацювати зміст § 57.
3. Виконати вправу 489


13.04.2021

РМ №20 Контрольний письмовий твір-опис природи в художньому стилі на основі особистих вражень або за картиною

Відеоурок

Переглянути відеоурок.

Опрацювати тему 14 с.242-243 (підручник).

Написати твір-опис за картиною

24.02.2021Розвиток мовлення 16. Особливості будови опису природи. Сполучення в одному тексті різних типів мовлення

  1. Що таке опис? З якою метою складають опис природи?

  2. Яким науковим терміном називають опис природи у мистецтвознавстві та теорії літератури? (пейзаж)

Пояснення нового матеріалу.

Пейзаж – жанр в мистецтві, в якому об’єктом зображення є природа.


Чарівна природа завжди надихала людей на відтворення її краси. Поети складали вірші, композитори писали музику, художники передавали свої почуття в картинах. Ці витвори дають людині не лише естетичну насолоду


Пейзаж має досить солідний вік. Він виник у середньовічному Китаї у VI-му столітті нашої ери. Китайські художники зображали добре відомі своєю красою краєвиди. Пейзаж, як самостійний жанр в образотворчому мистецтві, виник наприкінці ХVI – на початку XVII століття, коли людина гостро відчула свою єдність з природою.

  1. Розвиток пейзажного живопису в Україні пов'язаний з роботами

Т. Г. Шевченка (серія «Мальовнича Україна»). 

  1. Адже відомо, що він був не тільки відомим українським письменником, а й ще талановитим художником. На екрані ви бачите його роботи – це пейзажі 

  2. "Хутір на Україні».










  3. «Костьол у Києві»,






Опис природи складається із сукупності описів окремих предметів (неба, хмар, повітря, землі, трави, дерев та ін..)

Відомим в описі природи є назви цих предметів або їх частин. Новим є ознаки предметів.

Наприклад, Небо синє, без жодної хмаринки. Повітря свіже й прохолодне.

Так складають власне описові речення. Проте такі речення зазвичай поєднуються з реченнями розповідного характеру з елементами опису природи. На землю наліг туман (який?) густий, сивий.

Об’єднуючись в одному тексті, такі речення якнайкраще відтворюють красу природи:


Опис природи може бути складений в науковому або художньому стилях.


1. В Україні зима настає наприкінці листопада — на початку грудня (на Закарпатті — у середині грудня). Це найхолодніша пора року, якій властива морозна погода з випаданням снігу і встановленням снігового покриву. Українська зима порівняно м'яка, з частими відлигамиДля цього сезону характерні різноманітні атмосферні явища (тумани, хуртовини, ожеледь, у горах — снігові лавини).


2. По обидва боки Росі долини були засипані свіжим білим снігом,неначе лебединим пухом. Небо вкрите білим прозорим туманом, крізь який лився срібний світ вечірнього сонця. Молоде гілля грабів спускалось до самого долу на м’який пухкий сніг. Дрібний іній обсипав гілки тонким пухом та дрібними алмазами. Іній блищав, світився, переливався білим світлом.


У художньому описі природи (пейзажі) широко вживаються художні засоби.

 (епітет, порівняння, метафора, уособлення)


Д/З  напишіть твір – мініатюру «Зимовий день»

Слова для довідки

Зимовий ліс; пухнасті ялинки; білий сніг; нове вбрання; величезні, круглі, як кулі кущі; зелене пальто; легка хустка; вінчальна сукня; немов наречена; стають схожими на сніговиків; сніжна поверхня; перші візерунки.



22.01.2021 Домашнє завдання з теми Особливості написання іменників у кличному відмінку

Подані іменники поставте у форму кличного відмінка.

Галина Петрівна, Галя, Ганна Сергіївна, Ганя, Софія Федотівна, Соня, мама, матуся, сестра, молодиця, вулиця, робітниця, круча, листоноша, мрія, Микола, Миколка, Ілля, Лука, Євгенія Романівна, Женя, Тетяна Тимофіївна, Ярослава Мирославівна, Юлія Борисівна.


13.01.2021 Відмінювання іменників ІІІ відміни

Відеоурок "Відмінювання іменників ІІІ відміни"


12.01.2021

Особливості відмінювання іменників ІІ відміни. Правила 

Немає коментарів:

Дописати коментар

Тренажер з правопису української мови                       Вправа "Синоніми" https://answergarden.ch/ AnswerGarden Тести "На...