5 клас українська мова

УВАГА! УВАГА!!! УВАГА!!!!!

ДЛЯ ТОГО, ЩОБ ЗНАЙТИ УРОК, НЕОБХІДНО ПРОГОРТАТИ СТОРІНКУ ВНИЗ. ТАМ ПОБАЧИТЕ ДАТУ І ТЕМУ УРОКУ, ЯКІ ВКАЗАНІ В ТАБЛИЦІ!
17.05.2022
ТЕМА 24
Розвиток мовлення. Складання розповіді з використанням речень, що містять пряму мову
1. Скласти письмово розповідь.
Теми: " Мудрі батькові поради", "Улюблена страва нашої родини", "Чого навчив мене мій тренер"

 
ПРИКЛАД РОЗПОВІДІ:
ЧОГО НАВЧИВ МЕНЕ МІЙ ТРЕНЕР

Я ходжу на спортивну секцію з волейболу. Це дуже захоплива командна гра. Спочатку ми не могли діяти злагоджено, кожен намагався грати за себе, показати перш за все свої здібності. Але потім зрозуміли, що так нічого не вийде, ми не здобудемо перемоги. Наш тренер щоразу повторював: «Ви — команда, діяти повинні злагоджено, завжди бачити товариша поряд й обирати найкращу комбінацію гри». Я не дуже люблю розминки, біг і все інше. Але тренер мене переконав: «Без загальної підготовки, тренування, розвитку різних груп м’язів досягнеш мало, будеш у команді зайвим». Я дуже поважаю свого тренера і вдячний йому за науку. Без його порад та мудрого керівництва ми навряд чи змогли виграти на міському чемпіонаті.

Орієнтовний план
1. Вступ. Моє улюблене заняття.
2. Людина, яка дає добрі поради.
3. Що означають для мене поради? У чому допомагають?
4. Які висновки можна зробити?


18.02.2022 Фонетика. Орфоепія. Орфографія. Тренувальні вправи

►Спишіть прислів’я, розкриваючи дужки. Доведіть можливість варіантів.

1. Аби руки (і, й)охота, буде зроблена робота.

2. Бджола мала, а (і, й) та працює.

3. (В,у)пертість (і, й) труд (в, у)се перетруть.

4. (В, у)се (в, у) роботі, як віл (у, в) ярмі.

5. (І, й) ночі не має, (у, в)се робить (і, й) робить.

6. Риба (у,в) воді, а людина (в, у) труді.

7. Хто не працює (в, у) будні, тому (і, й)вихідного нема.

8. Щастя (і, й) труд поруч живуть.

►Прочиайте текст. Дайте відповіді на питання. Виправте по­милки, допущені автором, та запишіть текст у зошити.

 Своєрідним жиночим обирегом в Украіні завжди був віночок. І нині, як і в давнену з ранйого детинства кожна дівченка вчится виплітати з різного зілля віночьки. Віночьок служив не тільки окрасою голови дівчіни, він був «знахарем душі», бо в нйому є ча­клунська сила, щьо і боль знімає, і волосся биреже. До віночька впліталося богато різних квітів. Переважна біль­шість із них має лікувалні властивосьті. Всйого у українському вінку дванадцять квіток, і кожна з них є своєрідним лікарьом і оби­регом (М. Крущук).

Тести "Орфографія"
11.02.2022 Апостроф


08.02.2022 Правила вживання знака м'якшення

02.02.2022 Позначення м'якості приголосних на письмі


18.01.2021
Чергування приголосних звуків

Поділіть наведені слова на склади.

Колода, багато, друзів, місяць, радіо, дружба, кордони, майдан, садок, перехід, перевірка, соловей, їжак, юшка, духмяний, бур’ян.

10.12.2021р.
ТЕМА. Розвиток мовлення №12.
Особливості побудови розповіді та елементарного роздуму





19.11.2021р. 5-А і 5-Б
ТЕМА. Контрольна тестова робота №3. Будова слова. Орфографія

1. Записти слова, вставивши пропущену букву.
Пр..солити, пр..солодкий, пр..ручити, пр..горнути, пр..гарячий, пр..смачний, пр..мило, пр..звисько, пр..дорого, пр..тулити, пр..щирий, пр..лягти, пр..весело, пр..рва, пр..міський, пр..клеїти, пр..мудрий, пр..горіти, пр..великий.

2. До поданих слів підібрати 2-3 спільнокореневих слова.
Вода, море, земля, водій, вишня.


17.11.2021р. 5-Б
ТЕМА. Розвиток мовлення №11. Конструювання речень-компліментів (для привітання з днем народження, святом) з використанням слів з префіксом пре-

1.    Бесіда

-        Що таке комплімент? (Це приємні слова, похвала).

-        Кому можна робити компліменти? За що? (Компліменти можна робити будь-кому. За зовнішній вигляд, за вміння поводитися культурно, за безкорисливу допомогу).

-    Чи часто ви робите компліменти?

-        Чи роблять компліменти вам? Як ви при цьому почуваєтеся?

-        Що краще – робити компліменти чи отримувати їх на свою адресу?

- Чи потрібно взагалі робити компліменти одне одному? Чому? (Компліменти робити потрібно, адже при цьому покращується настрій, з’являється мотивація. Якщо отримуєш комплімент, то підвищується самооцінка).

        - Які риси характеру, вдачі проявляє людина, яка робить компліменти?

(Уважність, спостережливість, емпатію, небайдуже,шанобливе  ставлення до людей, уміння цікавитися не лише своїм життям).

Слово «комплімент» українська мов азапозичила із французької  (у французькій воно буквально означає вітання). Первинне значення «вітання» комплімент частково зберіг і в нашій мові: комплімент уживають здебільшого при зустрічі замість традиційного вітання, наприклад: «Які ви чудові сьогодні!», «Ви чарівні сьогодні, як завжди!». Однак компліменти можуть звучати й після слів вітань або під час розмови.

   Лінгвістична гімнастика
"Комплімент"
(УСНО)

За­мініть виділені словосполучення одним словом із префіксом пре- чи при-. Підійдіть до близької рідної людини й «подаруйте» комплімент.

Ти дуже добрий; пишеш дуже старанно; дуже мила усмішка; надто хороший; дивишся дуже ніжно;  надто скромний; виконав дуже гарно; виглядаєш чудово;з тобою дуже весело

10.11.2021р. 5-А і 5-Б класи

ТЕМА. Розвиток мовлення №10. Письмовий твір-опис тварини з використанням слів із суфіксами та префіксами, що надають тексту емоційного забарвлення й виразності (у художньому стилі)

Опис тварини включає перелік певних
ознак, властивих їй. «Відомим» у реченнях є назва істоти, а «новим» – назва
ознаки
Опис тварини може бути складений у
науковому чи в художньому стилі.
Мета наукового опису – забезпечити
точність інформації про розмір, вагу, колір тощо.
Мета художнього опису – створити
образ тваринки, викликати до нього певне ставлення.
Науковий опис здебільшого стислий,
усі слова в ньому вживаються тільки в прямому значенні. У художньому описі
використовуються художні засоби: епітети, порівняння та інші.
Текст твору обов’язково має мати
зачин, основну частину та кінцівку.

Побудова твору-опису тварини

Частини

Про що пишемо

Вступ

Де живе тварина, де я її бачив (-ла) тощо

Основна частина

Опис тварини

Кінцівка

Моє ставлення до тварини; значення тварини в моєму житті тощо

Префікси і суфікси емоційної забарвленості

Емоційне забарвлення

Суфікси, префікси

Приклади

Значення здрібнілості, пестливасті, ніжності

-ець, -ик, -очок, -ечок, -еньк, -оньк, -есеньк, -ісіньк, -ен, -очк

Вітерець, котик, вершечок, шнурочок, вершечок, малесенький, біленький, тонісінький, хлопченя, діточки

Важливим компонентом у написанні твору є план. Він допоможе визначитися з тим, що буде у вашій роботі, в якій послідовності. План не дасть вашим думкам заплутатися і збити вас з пантелику. Пропоную користуватися таким планом:

План

1.     Місце, де мешкає тварина, її порода, кличка.

2.     Її розмір.

3.     Її забарвлення.

4.     Опис хутра/ шкіри тварини.

5.     Форма тулуба.

6.     Опис мордочки, очей, носа, вусів та ін.

7.     Основні особливості її вдачі.

8.     Моє ставлення до тваринки.

ПРИКЛАД ТВОРУ-ОПИСУ

Я дуже люблю домашніх тваринок. І ось, нарешті, батьки мені подарували на День народження кошенятко.

Воно було маленьке, пухнасте, чорного кольору з білою цяточкою на лобі. Цяточка мала форму зірочки, тому всі почали називати кошеня Зірочкою. Кругленька мордочка з чорним носиком, блискучими очицями і маленькими стоячими вушками була у мого кошеняти.

Яке воно було кумедне! Товстеньке, на коротких ніжках. Щоразу, коли воно мене бачило, підбігало, терлося об ноги, ніби запрошувало погратися з ним. Кошенятко мало веселу вдачу, а тому дуже швидко стало улюбленцем родини.

Найбільше Зірочка любила гратися з паперовим метеликом. Кошенятко весело підстрибувало, ставало на задні ніжки, крутило голівкою.

Я дуже люблю свою Зірочку і задоволений тим, що вона у мене є.




02.11.2021р. 5-А клас

ТЕМА. Корінь як значуща частина слова

Д/З: Ознайомитися з правилом с.77 п.13, виконати вправу 147, скласти 2-3 речення зі спільнокореневими словами
02.11.2021р. 5-Б клас
ТЕМА. Орфографія. Основа слова й закінчення – значущі частини слова

Виконати вправу 137 с.74, вивчити правила
§ 11


15.10.2021р. 5-Б клас

ТЕМА. Розвиток мовлення №9. Аналіз контрольного переказу

Вправа "Я - редактор"

В   виправ  лексичні помилки:
 Учбовий   заклад  
 Обід у столовій 
 Вірна відповідь 
 Виключити світло
 Підчеркнути слово 
 Льоготний квиток 
Виконати заказ 





27.05.2020
ТЕМА 29

Повторення й узагальнення вивченого в кінці року. Лексикографія
1. Опрацювати словничок юного мовознавця с.232-233(усно)
2. Переглянути відео


25.05.2020
ТЕМА 28
Повторення й узагальнення вивченого в кінці року. Орфоепія
1. Опрацювати словничок правильної вимови слів с.236(усно)
2. Переглянути відеоурок
22.05.2020
ТЕМА 27
Повторення й узагальнення вивченого в кінці року. Синтаксис і пунктуація
1. Повторити правила §43-§44
2. Виконати вправу 533

22.05.2020
ТЕМА 26
Повторення й узагальнення вивченого в кінці року. Синтаксис і пунктуація
1. Повторити правила §33-§42 2. Виконати вправи 530, 531
20.05.2020
ТЕМА 25
Контрольна робота.
Пряма мова. Діалог. Повторення й узагальнення вивченого в кінці року
1. Виконати контрольну тестову роботу за посиланням  join.naurok.ua
Код доступу 9180229
18.05.2020
ТЕМА 24
Повторення й узагальнення вивченого в кінці року. Фонетика й графіка. Орфоепія й орфографія
1. Повторити правила §15-§32 2. Виконати вправи 524, 527

15.05.2020
ТЕМА 24
Контрольний диктант
1.Написати аудіодиктант
Аудіодиктант
15.05.2020
ТЕМА 23
Повторення й узагальнення вивченого в кінці року. Будова слова й орфографія

1. Повторити правила §11-§14

2. Виконати вправи 523, 526

17.05.2021
ТЕМА 22
Повторення й узагальнення вивченого в кінці року. Лексикологія

 1У першу колонку запишіть словосполучення з прямим значенням, у другу — переносним. З’ясуйте значення прикметників теплий, рідкий, горіти в наведених словосполученнях.

Тепла праска, тепле проміння, теплий одяг, тепле вітання, тепла зустріч, теплий день, тепле слово, теплий колір, теплі думки. Рідкі сходи, рідка сметана, рідкий випадок, рідкі зустрічі, рідкий ліс, рідке волосся, рідкий дощ, рідка суміш, рідкий збіг обставин, горіли зорі, горить-тремтить ріка, нам не горить, обличчя горіло, у неї в руках все горить, на тобі взуття горить, жито у полі горіло.

2.  Виберіть потрібне слово з указаних у дужках синонімів і запишіть із ним речення. Відповідь обґрунтуйте.

(Спить, куняє, дрімає) земля під глибоким снігом. 
Дівчина хитро (сміється, умирає від сміху, регоче, посміхається).
Верби (горюють, сумують, журяться, нудьгують) над водою.
Учні (говорили, вели розмову, розмовляли, розповідали) про історію рідного краю.

3. Загадкові прислів'я Відновіть прислів’я. Які слова пропущені? Як їх можна назвати?

Важко в навчанні, але ... в роботі.
Маленька праця краща за ... безділля.
М’яко стелить, та ... спати.
Що вранці не зробиш, то ... не наздоженеш.
На чорній землі... хліб родить.

4. Доберіть правильний варіант відповіді:

Найвища ... Карпат

Точка, крапка

Моя ... пісня

Любима, улюблена

Він любив ... в чужі справи

Втручатися, вмішуватися

Вранці він ледве ... очі

Розплющив, відкрив

Він забув ... двері

Закрити,зачинити,


Ти забула ... світло

Вимкнути, виключити

Я завітаю на ... день

Слідуючий, наступний

У мене нова ... книжка

Ілюстрована, ілюстративна

Сьогодні він ледь ... очі

Відкрив, розплющив

У Петрика ... відповідь

Вірна, правильна

Моя мама ...краща

Сама, най

1. Повторити правила §4-§10

2. Виконати вправи 519, 520

14.05.2021
ТЕМА 21
Узагальнення вивченого з розділу "Відомості із синтаксису та пунктуації"
1. Повторити правила §38 - §44

Записати речення, у кожному з них визначити та підкреслити граматичну основу. З’ясувати, зі скількох простих речень складається кожне складне речення. Пояснити вживання розділових знакiв. Прочитати речення, правильно їх інтонуючи.

Реве та стогне Дніпр широкий, сердитий вітер завива… (Т. Шевченко) Хмара небо криє, сонечко не блисне, вітер вовком виє, дощ потоком висне. (П. Грабовський.) Проклювали жайворонки хмари дощові, а самі сховалися у густій траві. (В. Заєць.) І море міниться в огнях, хвилюється трава. Співа у небі дальній птах, душа моя співа. (В. Сосюра.) Дрімає сад, і гостро пахне м’ята. (В. Сосюра.) В калини про зозулю я питаю, але калина не відповіда. (Є. Гуцало.)


2. Виконати вправу (завдання в блозі). Переписати, розставити розділові знаки:
1. Усю мою душу й сили віддам за тебе матінко мила моя. 2.Квіти пробуджують у нас людяність щирість сердечність і доброту. 3.Весело щебетали в гаях пташки кружляли різнобарвні метелики. 4.Увечері на небі спалахують міріади зірок а на морі стелеться місячна доріжка. 5.Доброму серцю добре й сонце світить говорила бабуся. 6.Мудрець говорить Без вірного друга великая туга.

3. Виконати тестові завдання за посиланням


05.05.2021

07.05.2021
ТЕМА 19
Діалог. Тире при діалозі
1. Опрацювати правила §44, схеми речень, переглянути відеоурок

2. Виконати вправи 515, *516

30.04.2021
ТЕМА 18
Розділові знаки в реченнях із прямою мовою
1. Повторити правила §43 с.219-221
2. Виконати вправу 512

28.04.2021
ТЕМА 17
Розділові знаки в реченнях із прямою мовою
1. Повторити правила §43 с.219-221
2. Виконати вправи 509

26.04.2021
ТЕМА 16
Пряма мова. Діалог. Розділові знаки в реченнях із прямою мовою
1. Опрацювати §43 с.219-221; переглянути відеоурок
2. Виконати вправи 507 (усно), 508
3. Вивчити схеми речень з прямою мовою с.220


21.04.2021
ТЕМА 15
Кома між частинами складного речення, з'єднаними безсполучниковим і сполучниковим зв'язком

1. Переглянути відеоурок



2. Виконати вправу 503
3. Повторити правила § 38 - § 42, підготуватися до контрольної роботи

20.04.2021
ТЕМА 14
Кома між частинами складного речення, з'єднаними безсполучниковим і сполучниковим зв'язком
1. Опрацювати §42 с.215; 218; переглянути відеоурок
2. Виконати вправи 501, 503
3. Повторити правила § 38 - § 42

19.04.2021
ТЕМА 13
Складні речення з безсполучниковим і сполучниковим зв'язком
1. Прочитати правила §42 с.215; переглянути відео
2. Виконати вправи 497, 500

16.04.2021
ТЕМА 12
Розвиток мовлення. Оформлення конверта або адреси на поштовій листівці
1.Виконати вправу 494
2. Переглянути фото, як підписувати конверт.
3. Підписати конверт за зразком (конверт можна виготовити власноруч)




14.04.2021
ТЕМА 11
Розвиток мовлення. Лист до рідної людини з використанням звертань та вставних слів
1.Опрацювати за підручником с.210-214. Пам'ятку "Як написати лист" с.213
2. Написати вітального листа рідним або друзям до Великодніх свят (можна і вчителю)))), використовуючи звертання і вставні слова. За основу взяти завдання вправи 495!
3. *Написати електронного вітального листа  своїм учителям!

09.04.2021

ТЕМА 10
Ознайомлення з найбільш уживаними вставними словами та сполученнями слів. Виділення вставних слів на письмі комами
1.Опрацювати § 41, правила




2.Виконати вправу 480 (усно), вправи 481, 483 (письмово)

03.04.2020
ТЕМА 9
Розвиток мовлення. Письмовий докладний переказ тексту розповідного характеру з елементами роздуму, що містить однорідні члени речення
1.Виконати вправу 458: прочитати текст, скласти план тексту, записати його, за планом написати переказ тексту.
2.*Створити відеоповідомлення "Морська тварина - дельфін"



01.04.2020
ТЕМА 8
Звертання. Непоширені й поширені звертання. Розділові знаки при звертанні
1. Виконати вправи 476, *473 (за бажанням)
2. Виконати тести  
ТЕСТИ. Звертання
3. Повторити правила § 40,

30.03.2020
ТЕМА 7
Звертання. Непоширені й поширені звертання. Розділові знаки при звертанні


1.Опрацювати § 40, правила


2. Виконати вправи 471, 472




27.03.2020
ТЕМА 6
Розвиток мовлення. Складання висловлення "Мої улюблені квіти" з використанням узагальнювальних слів при однорідних членах речення
1. Скласти і записати в зошит власне висловлення на тему "Мої улюблені квіти".  Використати однорідні члени речення

ЗРАЗОК:
Твір-мініатюра на тему "Мої улюблені квіти":

  Я дуже люблю квіти. Мої улюблені - це ромашки. Вони вражають своєю чарівною простотою. Найбільше я люблю дрібненькі ромашки, які збирають у полі. Такі квіточки мають голівку розміром з десять копійок.
  Пелюстки у ромашок тоненькі, наче голочки. Самі вони білі. А серединка цієї квітки жовта. Є й великі ромашки. Вони також дуже гарні. Коли я гуляю лісом, завжди приношу додому  улюблені квітки. Бабуся робить з них цілющий відвар, а я насолоджуюсь їх прекрасним виглядом.






27.03.2020
ТЕМА 5
Узагальнювальне слово в реченні з однорідними членами. Двокрапка й тире при узагальнювальних словах у реченнях з однорідними членами
1. Опрацювати зміст $39, правила.


2. Виконати вправи 465, 468




25.03.2020
ТЕМА 4.  Речення з однорідними членами. Кома між однорідними членами
1.Опрацювати за підручником $ 38





2. Виконати вправи 451, 457.


23.03.2020
Тема 3. Контрольна робота. Словосполучення. Речення. Другорядні члени речення

ТЕСТОВІ ЗАВДАННЯ  ДЛЯ ТЕМАТИЧНОГО КОНТРОЛЮ 

1. Словосполучення і речення вивчає такий  розділом  науки про мову:

а) фонетика;

б) графіка;

в) синтаксис.

2. Словосполучення складається із

а) рівноправних слів;

б) головного й залежного слова;

в) слів, які виступають у реченні підметом і присудком.

3. До словосполучень не можуть належати:

а) поєднання іменників із прикметниками ( погожий день, щире слово);

б) поєднання іменників або займенників із прийменниками (після уроків, зі мною);

в) поєднання дієслів із прислівниками (працювати наполегливо, рухатися швидко).

4. Змістовий зв’язок встановлюється у словосполученні за допомогою

а) питання, яке ставиться від головного слова до  залежного;

б) питання, яке ставиться від залежного слова до головного;

в) питань, які ставляться окремо  до головного слова і до залежного.

5. Граматичний зв’язок між словами у словосполученні здійснюється за допомогою

а) питання, яке ставиться від головного слова до залежного;

б) питання, яке ставиться від залежного слова до головного;

в) закінчення або  закінчення і прийменника.

6. Речення  є

а) засобом вираження думки;

б) засобом називання предметів, їхніх ознак, дій;

в) поєднанням звуків,  з яким пов’язане певне значення.
7. Граматична основа речення складається
а) з підмета і означення;
б) з підмета і присудка;
в) з присудка та обставини.
8. З двох дієслів – неозначеної форми дієслова і змінюваного допоміжного дієслова (вчимося плавати, почало сутеніти) складається:
а) простий присудок;
б) складений іменний присудок;
в) складений дієслівний присудок.
9. Другорядні члени речення - це
а) підмет, присудок, обставина;
б) означення, додаток, обставина;
в) означення, обставина, присудок.
10. Членами речення не виступають слова таких частин мови:
а) іменники, дієслова;
б) прикметники, займенники;
в) прийменники, сполучники.
11. Спонукання до дії (наказ, прохання)  вражається
а) у розповідному реченні;
б) у питальному реченні;
в) у спонукальному реченні.
12. Залежно від того, виражають чи не виражають речення емоційні переживання мовця, вони поділяються
а) на розповідні та окличні;
б) на окличні і неокличні;
в) на окличні і спонукальні.

Скласти й записати непоширене словосполучення із словом  співати (напр.: співати  колядку).



20.03.2020
ТЕМА 2. Повторення відомостей з теми «Речення. Головні і другорядні члени речення

ТЕСТИ
1.Вкажіть рядок, у якому всі сполучення слів – словосполучення:
а) сиджу й гойдаюсь, сиджу на верболозі, біля будинку;
б) вітер народжується, затріпотіло поблизу, угорі прошелестіло,;
в) прислухаюсь до співу, лебедині крила, полетіли за лебедями.
2.  Змістовий  зв'язок у словосполученнях виражається за допомогою:
а) прийменника; б)питання; в) закінчення і прийменника.
3. Вкажіть питальне речення:
а) Я люблю мою Вітчизну над усе на всій землі;
б) Любіть Україну всім серцем своїм;
в) Що крила тобі у натхненні дає
 4. Вкажіть двоскладне речення:
а) Вони пішли навпростець;
б) У тихому морі темніє;
в) Дивлюся у воду.
5. Вкажіть речення, у якому неправильно визначена граматична основа:
а) Голубий намет увесь світ накрив;
б) За лісом – пралісом золота  діжа  сходить.
в) Земля – мов казка.
6. Поширеним називається речення, у якому:
а) немає другорядних членів речення;
б) є другорядні члени речення;   в) немає додатків і означень.
7. Вкажіть непоширене речення:
а) Розгулялася буря;
б) На ранок усі вулиці були під водою;
в) Слався по долинах тонкий туман.
8. Вкажіть головні члени речення
а) додаток і означення;
б) підмет і присудок;
в) додаток, означення і обставина.
9. Обставина  відповідає на питання:
а) як? де? куди? звідки?    б) який? чий? котрий?
в) на питання непрямих відмінків.
10. Зробіть синтаксичний розбір речень:
На небі займається рожева зоря.
Осіннє жовте листя тихо падає згори.

На лісових горбках солодко пахли суниці.

ТЕМА 1.
Другорядні члени речення: додаток, означення, обставини 




1. Вивчити правила $ 37
2. Виконати вправи 446, 447
3. Відповідати усно на запитання с.194
4.*Виконати тестові завдання онлайн за QR-кодом с.194
5. Виконати тестові завдання за посиланням

ТЕСТИ

Немає коментарів:

Дописати коментар

Тренажер з правопису української мови                       Вправа "Синоніми" https://answergarden.ch/ AnswerGarden Тести "На...