11 клас українська мова

Просте  ускланене речення

ПРОСТЕ УСКЛАДНЕНЕ РЕЧЕННЯ

Містить у собі

Приклади

1.

 

2.

 

3.

 

4

 

4.1.

 

4.2.

 

4.2.

 

4.3.

 


З’ясуйте, який відокремлений член речення є в кожному прикладі

Відокремлений член речення

 Приклад речення

1. додаток

А В університеті Альфред Керхер, окрім механіки та електроінженерії, досконало вивчив будову парових машин і різних видів двигунів.

2. означення

Б Далекого 1935 року молодий інженер відкриває власну справу, розпочавши будівництво свого першого заводу.

3. обставина

В У конструктора А. Керхера не було надзвичайних статків, натомість він мав золотий капітал – патенти на свої винаходи.

4. прикладка (різновид означення)

Г На кошти, виручені за продаж кількох патентів, і було побудовано перший завод нині відомого світового бренда.

 

Д У Німеччині й Австрії слово KÄRCHER означає не лише назву компанії, а й чищення автомобіля за допомогою обладнання для миття водою під тиском.

 





ВАРІАНТ 8
Прочитайте текст і виконайте завдання 1– 5 до нього.

(1) Повівав холодний вітерець. (2) З краю неба, насувалися білі хмари. (3)Дорога була слизька. (4) На обидва боки від дороги, скількі скинеш оком, розстелилося поле, укрите снігом, мов білою скатертиною. (5) Твердий синявий сніг грав на сонці самоцвітами. (6) Чорне вороння сідало громадами на сніг і знову здіймалося з місця. (7)Вітер дужчав. (8) Насунули снігові хмари й оповили небо.

1. Орфографічну помилку допущено в слові  речення  

А третього           Б четвертого           В п’ятого              Г сьомого

2. Пунктуаційну помилку допущено в реченні

А другому           Б четвертому             В п’ятому                Г шостому

3. У називному відмінку в тексті вжито слово

А хмари                    Б дороги                              В сніг                        Г небо

4. Непоширеним є речення

А перше                    Б друге                     В третє              Г восьмому

5.Дієприкметниковим зворотом ускладнене речення

А перше                    Б друге                     В четверте               Г шосте

Завдання 610 мають по чотири варіанти відповіді, з яких лише один правильний. Виберіть правильний, на Вашу думку, варіант відповіді.

6. На перший склад падає наголос у слові

А читання                

Б тулуб                    

В шофер

Г напій                     

7.Орфографічну помилку допущено в рядку

А льон, починається, християнські, Прісьці

Б покровительствували, молились, відзначають, уманьські

В коваль, Кузьма, прилетять, повінь

Г цього, сміється, каються, справжньої

8.Літеру е потрібно писати на місці пропусків у всіх словах рядка

А  ож..ледь, руч..нька, д..ректор, м..даль

Б  дал..ч, стр..міти, ож..ледиця, пер..лаз

В  кр..ниця, бер..говий, доруч..ний,дал..чінь

Г  пер..тнути, чов..н, тер..вені, книж..чка

9. Закінчення -а(-я) мають усі іменники в рядку

А чоловік, твіст                                         

Б ключ, будинок

В циферблат, гараж                                 

Г автомобіль, поверх

10.Усі іменники в кличному відмінку мають закінчення -е (-є)

А Богдан, керманич                                 

Б кравець, пісняр

В тесляр, перукар                                     

Г школяр, ведмідь

Завдання 1125 мають по п’ять варіантів відповіді, з яких лише один правильний. Виберіть правильний, на Вашу думку, варіант відповіді.

11.Тільки в множині вживаються всі іменники в рядку

А  ночви, студентство                             

Б   груди,азот

В  сходи, дрова                                         

Г  ножиці, асфальт

Д  окуляри,право

12. Апостроф треба писати в усіх словах рядка

А риб…ячий, п…янкий, хутор…янин

Б черв…як, тьм…яний, пан…американський

В дзв…якнути, матір…ю, розм…якшити

Г під…юдити, від…ємник, розм…якнути

Д об…їхати, кур…йоз, б…юро

13. Лише іменники чоловічого роду в усіх рядках, ОКРІМ

А аерозоль, біль, дріб                              

Б дриль, жаль, живопис

В рояль, шампунь, кір                                         

Г літопис, машинопис, Міссісіпі

Д напис, нежить, опис

14. Підкреслені літери позначають той самий звук у всіх словах рядка:

А милуєшся, широкий, шум, борщ

Б шістсот, футбол, метелиця, творчість

В сяйво, сівба, осінній, просьба

Г Великдень, рюкзак, ґрунт, анекдот

Д будинок, бджола, Донецьк, вода

15. Правильно узгоджено числівники з іменниками в рядкА

А чотири професори, троє дверей

Б півтора місяці, вісім цілих і сім десятих гектара

В два раза, півтори зміни

Г три тижня, півтораста гектарів
Д четверо жінок, кількадесят років

16.Помилку при утворенні присвійних прикметників допущено в рядку

А  суддів, Іллів                                          

Б  орлиний, собачий

В  вовчий, Андрієв                                   

Г  Сергіїв, ковалів

Д  лелечий, Петрів

17.Усі дієприкметники пишуться з часткою не окремо в рядку

А не/усміхнений, а похмурий; не/зроблений вчасно проєкт; проблеми не/розв’язані

Б ще не/розв’язані проблеми; не/дозволені ігри; не/схвалені радою пропозиції

В не/загартований організм; не/спростований ніким факт; не/відчинена, а замкнена крамниця

Г ще ніким не/співана пісня; не/з’ясовані питання; не/сказане, а написане привітання

Д не/записана вправа; проблеми не/розв’язані; не/глибокий, а мілкий

18. Прикметники із суфіксом -ськ- можна утворити від усіх іменників у рядку

А солдат, Черкаси, Волноваха, Гадяч 

Б турок, Калуш, товариш, завод

В казах, словак, сирота, студент           

Г Карпати, Запоріжжя, гігант, люд

Д Умань, отаман, чех, Мекка

19.Омоніми є в реченні

АОй майнули білі коні, тільки в’ються гриви, тільки курява лягає на зелені ниви.

Б Коли крізь розпач випнуться надії і загудуть на вітрі степовім,я тоді твоїм ім’ям радію і сумую іменем твоїм.

В Є в коханні і будні, і свята,є у ньому і радість, і жаль, бо не можна життя заховати за рожевих ілюзій вуаль.

Г Ой, скажи, дай поради, як прожити без долі, як обрізана гілка, що валяється долі.

Д Довго тужить сумна бандура про діла у старій сивині,і якусь невідому зажуру навіває та пісня мені.

20. Граматичну помилку допущено в усіх реченнях, ОКРІМ

А Виглядаючи у вікно, у мене злетів картуз.

Б Стоячи біля магазину, до мене підійшов знайомий.

В Слухаючи розповіді про історію Чернігова, у мене виникло бажання відвідати це старовинне місто.

Г Повернувшись додому, Андрій повністю віддався своїй роботі.

Д Проходячи повз будинок, з вікна почувся крик.

21.Тире обов’язково потрібно ставити в усіх реченнях ,ОКРІМ

А Знати правил мовного етикету  умова успішного спілкування.

Б Бук як відомо міцне дерево.

В Книга це змога погомоніти з людиною через тисячоліття.

Г Степ як море.

Д Удосконалення людини це веління часу.

22.Пунктуаційну помилку допущено в реченні

А Змерзлі, продуті морозним повітрям наскрізь, вони тремтіли.

Б Оброшені зорями, хати світилися проти місяця.

В Ворог тікав не оглядаючись.

Г Водяні млини, попритулювавшись до невисокого каміння, поховавшись над зеленими вербами, крутять день і ніч чорними колесами.

Д  Місто, освітлене вогнями, лежало в долині.

23.Вставне слово є в кожному реченні, ОКРІМ (розділові знаки пропущено)

А Ти здається також не зміг непомітно мене обійти.

Б Зрештою це мене цілковито задовольняло.

В Люди ясна річ поняття не мають  що все можна «прочитати» зі спини.

Г Мовчки йдуть чумаки біля возів  не гомонять поміж собою  не погукують на волів навіть.

Д Мабуть ніщо на сім світі не повторюється  окрім нещасть та лиха.

24.Поширеним є речення

А Ішли хозари, половці, печеніги.

Б Тиша: зима й сніг.

В Оркестру нема.

Г Морозно, холодно.

Д Пальто благеньке.

25.Прочитайте речення (цифра позначає попередній розділовий знак)

Юрко,(1) нещодавно приїхавши із міста в гості до бабусі,(2) уже встиг кілька разів посваритися й помиритися із Тосею,(3)яка,(4)напевно,(5) з першого ж дня прив’язалась до нього,(6) весь час намагалася бути в його товаристві,(7) не спускала з нього очей,(8)  слухала розповіді про те,(9)що ніколи бачила.

НЕПРАВИЛЬНО обґрунтовано вживання розділових знаків запропоновано в рядку

А коми 1,2  для відокремлення дієприслівникового звороту

Б кома 3  - перед складнопідрядним реченням

В коми 4, 5  - для відокремлення вставного слова

Г коми 6,7,8 -  між однорідними членами речення

Д кома 9  – перед складносурядним реченням

У завданнях 2630 до кожного з чотирьох фрагментів інформації, позначених цифрою, доберіть один правильний, на Вашу думку, варіант, позначений буквою.

26.Доберіть приклад до кожного випадку вживання тире.

Випадок уживання тире

1 тире в безсполучниковому складному реченні

2 тире в неповному реченні

3 тире між підметом і присудком

4 тире при однорідних членах речення

 

Приклад

А  Кінь біжить – земля дрижить.

Б  Кобра – отруйна змія.

В Чай, лавровий лист, мигдаль, хурма – усе було в моєму потертому портфелі.

Г  Посеред степу – скирта соломи.

Д  Відберіть у людини мову - і вона здичавіє.

27.Установіть відповідність між синонімічними фразеологізмами

Фразеологізм

1 волосся стає дибом

2 замилювати очі

3 живіт присох до спини

4 маслом мастити

 

Синонім

А підпирає плечима стелю

Б наче комашня попід шкірою бігає

В кадити фіміам

Г ходячий мрець

Д  пустити в очі туману

28. Доберіть приклад до кожного типу складного речення (розділові знаки пропущено).

Тип складного речення

1 складносурядне
2 складнопідрядне

3 безсполучникове
4 з різними видами зв’язку

 

Приклад речення

А  Ви знаєте як липа шелестить у місячні весняні ночі?

Б Так по зимі приходять весни і по грозі сіяє синь.

В Наснилося вогнем печуть слова.

Г Дурниця що глечик розбився зате вушко ціле.

Д Є два способи для  досягнення мети шлях закону і шлях насильства.

29. Доберіть приклад до кожного виду відокремленого члена речення (розділові знаки пропущено).

Відокремлений член речення

1 означення

2 додаток

3 обставина

4 прикладка (різновид означення)

Приклад речення

А  Забувши мову України забули ви усе святе.

Б Я планета не відкрита ніким.

В Дитина як година і добра і погана.

Г Усе на світі безмежне крім кордонів між державами.

Д У мене є товариші вірні книжки добрі.

30. З’ясуйте, якими частинами мови є виділені слова в реченні (цифра позначає наступне слово)?

Для того, (1) щоб оцінити творіння (2)того, кого ми називаємо генієм, треба самому  (3) бути  (4) наділеним  геніальністю.

А прикметник                                            

Б дієприкметник
В дієслово                                                  

Г займенник
Д сполучник 

ВАРІАНТ 9

Завдання 1–5 мають по чотири варіанти відповіді, із яких лише один правильний. Виберіть правильний, на Вашу думку, варіант відповіді.

Прочитайте текст і виконайте завдання 1–5 до нього. 

(1) Після особливо сніжної зими, коли весна приходила рання, повінь заливала наше село. (2) Вода затоплювала хати, з шумом лилася в погреби, у підвали, і люди прямо по вулиці плавали на човнах. (3)Дорослим – горе, нам - радість. (4) Як же  цікаво  плавати у великих ночвах або, просто на збитих у пліт, дошках. (5) Потім, коли спадала вода, наші батьки починали залагожувати наслідки стихійного лиха. (6) І щоразу селом ходила чутка, що в когось у печі застряг сом. (За А.Дімаровим)

1. Орфографічну помилку допущено в слові  речення  

А третього Б четвертого В п’ятого Г шостого

2. Пунктуаційну помилку допущено в реченні 

А першому Б другому В четвертому Г п’ятому

3. У називному відмінку в тексті вжито слово 

А зими Б хати В наслідки Г чутка

4. Складносурядним  є речення 

А перше Б друге В четверте Г шосте

5.Неповним реченням є

А перше Б третє В п’яте Г шосте

Завдання 6–10 мають по чотири варіанти відповіді, з яких лише один правильний. Виберіть правильний, на Вашу думку, варіант відповіді.

6. На третій склад падає наголос у всіх словах, ОКРІМ

А псевдонім Б симетрія В помовчати      Г сімдесят

7.Орфографічну помилку допущено в рядку

А   прохання, ввічливість, випікання, покуття

Б волосся, уявлення, іменник, хрещенна

В хрещення, Стрітення, ранні, закінчення

Г поєднання, вважалося, останній, пошанування

8.Підкреслені літери позначають той самий звук у рядку

А Зіна враз розгадала загадку.

Б Візьми з вази бузок.

В Кузьма везе козу на базар на возі.

Г Зненацька зозуля злетіла з гілки.

9.Тільки в множині вживаються всі іменники в рядку 

А  іменини, ноги

Б   канікули, хрящі

В  відвідини, лінощі

Г  дебати, вівці

10. Лише іменники чоловічого роду в усіх рядках, ОКРІМ

А перекис, пил, підпис

Б полин, поступ, продаж

В пропис, псалтир, таксі

Г розпач, розсип, рояль

Завдання 11–25 мають по п’ять варіантів відповіді, з яких лише один правильний. Виберіть правильний, на Вашу думку, варіант відповіді.

11. Усі слова записані в алфавітному порядку

А декларація, дворічний, дьоготь, допомога

Б досліджувати, довіреність, Донецьк, друкування

В довговіїй, доброзичливий, дев’яносто, Дніпро

Г дзвоник, дзеркальний, данина, довгодзьобий

Д диктант, димохід, динаміт, директива

12.Однакова кількість звуків і букв у всіх словах рядка

А розсипається, капустяний, розквітла

Б боєць, перевіряють, юність

В дзеркальний, змушений, терпляче

Г кращий, район, княгиня

Д воює, портьєра, рядно

13. Помилку допущено в написанні усіх числівників, ОКРІМ 

А вісьмастами сорока чотирьма

Б дев’ятиста вісімдесяти шістьох  

В чотирьомстам двадцятьом двох

Г трьомстам сімдесятьом вісьмомам 

Д сьомастами п’ятдесятьма трьома 

14. Літеру і на місці пропуску необхідно писати в усіх словах рядка

А патолог..чний, оптиміст..чний, техн..чний, косм..чний

Б троп..чний, фольклорист..чний, лог..чний, невролог..чний

В анекдот..чний, енергет..чний, академ..чний, океан..чний

Г ідеолог..чний, метод..чний, археограф..чний, зоолог..чний

Д публ..чний, топограф..чний, хронолог..чний, сцен..чний

15.Усі прикметники утворюються від іменників за допомогою суфікса -ев- (-єв-) у рядку 

А груша, емаль, дощ, вогонь

Б алюміній, павич, насіння, матч 

В палац, ситець, спориш, марш

Г кефаль, комиш, стиль, явір 

Д снігур, пічкур, гроза, яблуня

16.Немає орфографічної помилки в реченні

А Знову сяє мені те, що й досі ніким неописане.

Б Були ніби-то на землі чотири тисячоліття без війни.

В До Київа помандрував один із нововиведених сортів.

Г  Як навчатися увісні?

Д Місяць якось непомітно виступив з туманного небосхилу.

17.Лексичну помилку допущено в усіх рядках, ОКРІМ

А пам’ятний сувенір

Б виборна кампанія 

В колега з роботи

Г зроблено внесок

Д остаточний підсумок 

18. Граматичну помилку допущено в реченні  

А  Дочекавшись літніх канікул, ми поїхали на відпочинок. 

Б  Повернувшись зі школи, одразу почав виконувати домашнє завдання.

В  Марійка мовчала, весело кусаючи губу.

Г Граючи з хлопцями в футбол, мене покликала бабуся.

Д  Кожен птах, свою пісню співаючи, здіймається до небес7 

19.Поширеним є речення

А Надійка, на щастя, прикусила язика.

Б Не плач, друже.

В Заклад перейменовано.

Г Байдужість — це злочин.

Д Мабуть, дощ іде. 

20. Пунктуаційну помилку допущено в реченні

А Деякий час усі сиділи задумавшись. 

Б Переставши бути собою, поет втрачає й себе самого 

В Лінивий спить сидячи, а робить лежачи.

Г Цю гімнастичну вправу роблять стоячи.

Д  Хороших результатів можна досягти, тільки наполегливо працюючи.

21.Тире обов’язково потрібно ставити в усіх реченнях, ОКРІМ (розділові знаки пропущено)

А Кохання  вічна тема всіх часів і народів.

Б Десна мов шабля. 

В Життя   це божевільне рал.

Г Зрадити душу   найнижче рабство. 

Д Удосконалюватися  значить мінятися.

22.Прочитайте речення. 

… я пропустила …

Граматично правильним є варіант послідовного заповнення пропусків 

А завдяки хворобі, три тижні

Б у зв’язку з хворобою, три неділі

В  через хворобу, три тижні

Г по хворобі, три тижня

Д  через хворобу, три тижня

23. Пунктуаційну помилку допущено в реченні

А Притрушені снігом липи на бульварі Шевченка заламалися тінями. 

Б  Принижені вожді принижених народів послів не мають від таких митарств.

В І пахне раннім сонцем і медком земля, легким серпанком оповита. 

Г Навіки полюбив я білі хати, вишняки, завихрені білим цвітом і матіол чарівні аромати. 

Д У душі — Карпати, синявою вкриті. 

24.Прочитайте речення (цифра позначає попередній розділовий знак) 

Орел,(1) що сидів недалеко на стрімкій скалі,(2) нараз розмахнув широко своїми крилами,(3) вдаривши ними вражено й люто,(4)і звився вгору,(5) а потім він  спустився   в долину,(6) затримався там на хвилину,(7) приглядаючись до всього, (8) піднявся опісля наново вгору  і щез у сивих хмарах.. 

НЕПРАВИЛЬНО обґрунтовано вживання розділових знаків запропоновано в рядку

А коми 1,2 –  на межі складнопідрядного речення

Б коми 3,4  - для виділення  відокремленої обставини

В кома 5  - перед складносурядним реченням

Г кома 6 -  кома між частинами складного речення з безсполучниковим зв’язком 

Д коми 7,8  – для виділення  відокремленої обставини

25.Прочитайте речення

Іде на ярмарок витрішки купувати.

 Оберіть  за подібністю синтаксичного значення підкреслений фрагмент  у простому реченні та складному

А Не витрачай часу на людину, яка не прагне провести його з тобою. 

Б Куди орли літають, туди сорок не пускають.

В Людина створена для щастя, як птах до польоту.


Г Якщо вашим очам доводилося хоч раз бачити все те, то не забути вам того довіку.

Д Кому легко на серці, до того весь світ сміється. 

У завданнях 26–30 до кожного з чотирьох фрагментів інформації, позначених цифрою, доберіть один правильний, на Вашу думку, варіант, позначений буквою.

26.Установіть відповідність

Вид односкладного речення

1  означено-особові

2  неозначено-особові

3 узагальнено-особові 

4  безособове

Приклад

А   Морозом вікна позамуровано. 

Б   Батьків не вибирають.

В  Коло воріт — мальви.

Г   Для добрих друзів відчиняю дім.

Д   Присвистують, притупують, ще пустяться в танець.

27.Установіть відповідність між синонімічними фразеологізмами

Фразеологізм 

1  узяти через край

2  аж у вухах вітер свистить 

3  накручувати хвоста

4 дати маху

Значення

А  швидко

Б  помилитися

В  померти

Г  критикувати

Д   перестаратися

28. Установіть відповідність між фрагментом складнопідрядного речення та видом його підрядної частини. 

Речення

1 Наша  зустріч відбулася саме тоді, ... 

2 ...однак люди повернулися в Україну. 

3 Це не та зустріч, ... 

4 Учитель  розповів, ... Вид підрядного речення

А  обставинне допустова

Б  обставинне причини

В  обставинне часу

Г  означальне

Д  з’ясувальне

29. Доберіть приклад до кожного виду відокремленого члена речення (розділові знаки пропущено). 

Відокремлений член речення

1 означення 

2 додаток 

3 обставина 

4 прикладка (різновид означення) Приклад речення 

А  Кімната  за його свідченням була розмальована кольоровою глиною.

Б Хлопець успішно склав НМТ з усіх предметів  у тому числі з української мови.

В Навіть зірвавши з людини маску  не завжди побачиш її справжнє обличчя.

Г Світ знає Олександра Довженка великого кінорежисера. 

Д Геній це великий талант помножений на каторжну працю поділений на безжалісну втому. 

30. З’ясуйте, якими частинами мови є виділені слова в реченні (цифра позначає наступне слово)? 

(1)Приїхавши  (2) до нашого села, Віктор Миколайович поселився в Миколиних батьків – займав невелику кімнату,  (3)що виходила вікнами в садок, (4) і ми знали про   кожен крок учителя. 

А дієприслівник

Б дієприкметник

В прийменник

Г займенник

Д сполучник 


ВАРІАНТ 9

Завдання 1–5 мають по чотири варіанти відповіді, із яких лише один правильний. Виберіть правильний, на Вашу думку, варіант відповіді.

Прочитайте текст і виконайте завдання 1–5 до нього.

(1) Після особливо сніжної зими, коли весна приходила рання, повінь заливала наше село. (2) Вода затоплювала хати, з шумом лилася в погреби, у підвали, і люди прямо по вулиці плавали на човнах. (3)Дорослим – горе, нам - радість. (4) Як же  цікаво  плавати у великих ночвах або, просто на збитих у пліт, дошках. (5) Потім, коли спадала вода, наші батьки починали залагожувати наслідки стихійного лиха. (6) І щоразу селом ходила чутка, що в когось у печі застряг сом. (За А.Дімаровим)

1. Орфографічну помилку допущено в слові  речення  

А третього               Б четвертого            В п’ятого                  Г шостого

2. Пунктуаційну помилку допущено в реченні

А першому              Б другому                   В четвертому          Г п’ятому

3. У називному відмінку в тексті вжито слово

А зими                      Б хати                                   В наслідки               Г чутка

4. Складносурядним  є речення

А перше                    Б друге                      В четверте               Г шосте

5.Неповним реченням є

А перше                    Б третє                               В п’яте                      Г шосте

Завдання 610 мають по чотири варіанти відповіді, з яких лише один правильний. Виберіть правильний, на Вашу думку, варіант відповіді.

6. На третій склад падає наголос у всіх словах, ОКРІМ

А псевдонім

Б симетрія              

В помовчати

Г сімдесят               

7.Орфографічну помилку допущено в рядку

А   прохання, ввічливість, випікання, покуття

Б волосся, уявлення, іменник, хрещенна

В хрещення, Стрітення, ранні, закінчення

Г поєднання, вважалося, останній, пошанування

8.Підкреслені літери позначають той самий звук у рядку

А Зіна враз розгадала загадку.                          

Б Візьми з вази бузок.
В Кузьма везе козу на базар на возі.               

Г Зненацька зозуля злетіла з гілки.

9.Тільки в множині вживаються всі іменники в рядку

А  іменини, ноги                                                   

Б   канікули, хрящі

В  відвідини, лінощі                                            

Г  дебати, вівці

10. Лише іменники чоловічого роду в усіх рядках, ОКРІМ

А перекис, пил, підпис                                        

Б полин, поступ, продаж

В пропис, псалтир, таксі                                     

Г розпач, розсип, рояль

Завдання 1125 мають по п’ять варіантів відповіді, з яких лише один правильний. Виберіть правильний, на Вашу думку, варіант відповіді.

11. Усі слова записані в алфавітному порядку

А декларація, дворічний, дьоготь, допомога

Б досліджувати, довіреність, Донецьк, друкування

В довговіїй, доброзичливий, дев’яносто, Дніпро

Г дзвоник, дзеркальний, данина, довгодзьобий

Д диктант, димохід, динаміт, директива

12.Однакова кількість звуків і букв у всіх словах рядка

А розсипається, капустяний, розквітла          

Б боєць, перевіряють, юність
В дзеркальний, змушений, терпляче               

Г кращий, район, княгиня

Д воює, портьєра, рядно

13. Помилку допущено в написанні усіх числівників, ОКРІМ

А вісьмастами сорока чотирьма                       

Б дев’ятиста вісімдесяти шістьох 
В чотирьомстам двадцятьом двох                   

Г трьомстам сімдесятьом вісьмомам
Д сьомастами п’ятдесятьма трьома

14. Літеру і на місці пропуску необхідно писати в усіх словах рядка

А патолог..чний, оптиміст..чний, техн..чний, косм..чний

Б троп..чний, фольклорист..чний, лог..чний, невролог..чний

В анекдот..чний, енергет..чний, академ..чний, океан..чний

Г ідеолог..чний, метод..чний, археограф..чний, зоолог..чний

Д публ..чний, топограф..чний, хронолог..чний, сцен..чний

15.Усі прикметники утворюються від іменників за допомогою суфікса -ев- (-єв-) у рядку

А груша, емаль, дощ, вогонь                             

Б алюміній, павич, насіння, матч 
В палац, ситець, спориш, марш                        

Г кефаль, комиш, стиль, явір 
Д снігур, пічкур, гроза, яблуня

16.Немає орфографічної помилки в реченні

А Знову сяє мені те, що й досі ніким неописане.

Б Були ніби-то на землі чотири тисячоліття без війни.

В До Київа помандрував один із нововиведених сортів.

Г  Як навчатися увісні?

Д Місяць якось непомітно виступив з туманного небосхилу.

17.Лексичну помилку допущено в усіх рядках, ОКРІМ

А пам’ятний сувенір                                           

Б виборна кампанія

В колега з роботи                                                 

Г зроблено внесок

Д остаточний підсумок

18. Граматичну помилку допущено в реченні 

А  Дочекавшись літніх канікул, ми поїхали на відпочинок.

Б  Повернувшись зі школи, одразу почав виконувати домашнє завдання.

В  Марійка мовчала, весело кусаючи губу.

Г Граючи з хлопцями в футбол, мене покликала бабуся.

Д  Кожен птах, свою пісню співаючи, здіймається до небес7

19.Поширеним є речення

А Надійка, на щастя, прикусила язика.          

Б Не плач, друже.

В Заклад перейменовано.                                   

Г Байдужість — це злочин.

Д Мабуть, дощ іде.

20. Пунктуаційну помилку допущено в реченні

А Деякий час усі сиділи задумавшись.

Б Переставши бути собою, поет втрачає й себе самого

В Лінивий спить сидячи, а робить лежачи.

Г Цю гімнастичну вправу роблять стоячи.

Д  Хороших результатів можна досягти, тільки наполегливо працюючи.

21.Тире обов’язково потрібно ставити в усіх реченнях, ОКРІМ (розділові знаки пропущено)

А Кохання  вічна тема всіх часів і народів.   

Б Десна мов шабля.

В Життя   це божевільне рал.                            

Г Зрадити душу   найнижче рабство.

Д Удосконалюватися  значить мінятися.

22.Прочитайте речення.

… я пропустила …

Граматично правильним є варіант послідовного заповнення пропусків

А завдяки хворобі, три тижні

Б у зв’язку з хворобою, три неділі

В  через хворобу, три тижні

Г по хворобі, три тижня

Д  через хворобу, три тижня

23. Пунктуаційну помилку допущено в реченні

А Притрушені снігом липи на бульварі Шевченка заламалися тінями.

Б  Принижені вожді принижених народів послів не мають від таких митарств.

В І пахне раннім сонцем і медком земля, легким серпанком оповита.

Г Навіки полюбив я білі хати, вишняки, завихрені білим цвітом і матіол чарівні аромати.

Д У душі — Карпати, синявою вкриті.

24.Прочитайте речення (цифра позначає попередній розділовий знак)

Орел,(1) що сидів недалеко на стрімкій скалі,(2) нараз розмахнув широко своїми крилами,(3) вдаривши ними вражено й люто,(4)і звився вгору,(5) а потім він  спустився   в долину,(6) затримався там на хвилину,(7) приглядаючись до всього, (8) піднявся опісля наново вгору  і щез у сивих хмарах..

НЕПРАВИЛЬНО обґрунтовано вживання розділових знаків запропоновано в рядку

А коми 1,2  на межі складнопідрядного речення

Б коми 3,4  - для виділення  відокремленої обставини

В кома 5  - перед складносурядним реченням

Г кома 6 -  кома між частинами складного речення з безсполучниковим зв’язком

Д коми 7,8  – для виділення  відокремленої обставини

25.Прочитайте речення

Іде на ярмарок витрішки купувати.

 Оберіть  за подібністю синтаксичного значення підкреслений фрагмент  у простому реченні та складному

А Не витрачай часу на людину, яка не прагне провести його з тобою.

Б Куди орли літають, туди сорок не пускають.

В Людина створена для щастя, як птах до польоту.

 Г Якщо вашим очам доводилося хоч раз бачити все те, то не забути вам того довіку.

Д Кому легко на серці, до того весь світ сміється.

У завданнях 2630 до кожного з чотирьох фрагментів інформації, позначених цифрою, доберіть один правильний, на Вашу думку, варіант, позначений буквою.

26.Установіть відповідність

Вид односкладного речення

1  означено-особові

2  неозначено-особові

3 узагальнено-особові

4  безособове

 

Приклад

А   Морозом вікна позамуровано.

Б   Батьків не вибирають.

В  Коло воріт — мальви.

Г   Для добрих друзів відчиняю дім.

Д   Присвистують, притупують, ще пустяться в танець.

27.Установіть відповідність між синонімічними фразеологізмами

Фразеологізм

1  узяти через край

2  аж у вухах вітер свистить

3  накручувати хвоста

4 дати маху

 

Значення

А  швидко

Б  помилитися

В  померти

Г  критикувати

Д   перестаратися

28. Установіть відповідність між фрагментом складнопідрядного речення та видом його підрядної частини.

Речення

1 Наша  зустріч відбулася саме тоді, ...

2 ...однак люди повернулися в Україну.

3 Це не та зустріч, ...

4 Учитель  розповів, ...

Вид підрядного речення

А  обставинне допустова

Б  обставинне причини

В  обставинне часу

Г  означальне

Д  з’ясувальне

29. Доберіть приклад до кожного виду відокремленого члена речення (розділові знаки пропущено).

Відокремлений член речення

1 означення

2 додаток

3 обставина

4 прикладка (різновид означення)

Приклад речення

А  Кімната  за його свідченням була розмальована кольоровою глиною.

Б Хлопець успішно склав НМТ з усіх предметів  у тому числі з української мови.

В Навіть зірвавши з людини маску  не завжди побачиш її справжнє обличчя.

Г Світ знає Олександра Довженка великого кінорежисера.

Д Геній це великий талант помножений на каторжну працю поділений на безжалісну втому.

30. З’ясуйте, якими частинами мови є виділені слова в реченні (цифра позначає наступне слово)?

(1)Приїхавши  (2) до нашого села, Віктор Миколайович поселився в Миколиних батьків – займав невелику кімнату,  (3)що виходила вікнами в садок, (4) і ми знали про   кожен крок учителя.

А дієприслівник                                Б дієприкметник

     В прийменник                                        Г займенник                       

Д сполучник

 


 




УВАГА! УВАГА!!! УВАГА!!!!!

ДЛЯ ТОГО, ЩОБ ЗНАЙТИ УРОК, НЕОБХІДНО ПРОГОРТАТИ СТОРІНКУ ВНИЗ. ТАМ ПОБАЧИТЕ ДАТУ І ТЕМУ УРОКУ, ЯКІ ВКАЗАНІ В ТАБЛИЦІ!

28.11.2022
ТЕМА.Контрольне есе на тему, запропоновану вчителем
Як стереотипи впливають на життя людини?
Написати формальне контрольне есе на тему: "Як стереотипи впливають на життя людини!!! 


26.09.2022р
ТЕМА.Контрольне есе на тему, запропоновану вчителем

ТЕМА. Кому жити комфортніше - оптимістам чи песимістам?






27.05.2020 
ТЕМА 18
Підсумковий урок
Фонетика, орфоепія, орфографія (підготовка до ЗНО)
1. Переглянути відео. 
2. Повторити правила

25.05.2020 
ТЕМА 17
Написання есе
1. Переглянути відеоурок
2. Написати есе на одну з тем
Безпека - цінність для людини й людства.
Чи всі люди мають бути підприємливими?
Скарби, що визначають сенс життя.
Міра відповідальності формує патріотизм.
Пунктуальність - невід'ємна риса підприємця.
Поразки мають загартовувати й спонукати мислити й навчатися.

22.05.2020 
ТЕМА 16
Особливості написання власного висловлення (підготовка до ЗНО)
Переглянути відеоурок



05.05.2021 
ТЕМА 14
Практична риторика.
Читання й аналіз тексту

1.Опрацювати $59-60
2. Прочитати текст, виконати завдання (тести)

Золотий «Лист» із скіфської доби

(1—6) Улітку 1971 р. увесь світ облетіла звістка про знахідку в скіфському кургані. Це була пектораль — царська нагрудна прикраса. Невеличке шахтарське місто Орджонікідзе на Дніпропетровщині, де й міститься славнозвісний тепер курган Товста Могила, через цю сенсацію на якусь мить стало центром Всесвіту. Знахідка вражала всіх — археологів-професіоналів, що добре знаються на скіфських пам’ятках, і людей, далеких від археології. Відтоді тріумф супроводжує пектораль повсюдно, де б її не виставляли, — усі жадають бачити це диво...
(7—9) Вона вражає своєю довершеністю й витонченістю і в нашу техногенну добу справляє величезний емоційний вплив. Перед нею завмирає шалений ритм епохи, розступаються віки — і ми можемо поринути в далеке минуле півдня нашої країни.
(10—12) Зненацька увірвавшись в історію, скіфи надали їй нового ритму та динаміки. Час появи скіфів — VII ст. до н.е. — збігається з формуванням Великої грецької цивілізації й розселенням греків по узбережжях Середземного і Чорного морів, зокрема й на нашій території.
(13—17) Завдяки мобільності й військовій могутності, а скіфи на той час володіли найдосконалішою зброєю, вони були активною силою. Про них є повідомлення у східних клинописних джерелах, їм присвятив великий розділ своєї книги славнозвісний давньогрецький історик Геродот. Не обходили їх увагою й інші письменники сивої давнини. На свідомість своїх сучасників скіфи справили настільки сильне враження, що й після їхнього зникнення за територією нинішньої України ще довго зберігалася назва Велика Скіфія.
(18—22) На нашій території скіфами залишено тисячі курганів-могильників. Звичай зводити великі насипи над могилами небіжчиків виник у мешканців степу задовго до скіфів — ще у IV тис. до н.е. Скіфи наслідували цю традицію, надавши їй нових рис. Понад 200 років провадяться розкопки курганів, аби повніше зрозуміти й відтворити історію степових народів. На жаль, більшість скіфських могил пограбовано.
(23—28) Над могилами знатних осіб зводили гігантські насипи. Поховальні покої влаштовували глибоко під землею у вигляді катакомб із кількома приміщеннями, де складали всіляке начиння й ховали слуг. Головноі'о ж небіжчика клали в центрі або в спеціальному відділенні — вдягненого в розкішне вбрання, розшите золотими платівками, яке доповнювали дорогі прикраси (сережки, браслети, каблучки, шийні гривни тощо), поруч клали різноманітні речі домашнього вжитку, чоловікам — ще й зброю та військовий обладунок.
(29—32) Серед цих речей траплялися й священні реліквії, як правило, у випадку поховання знаті й особливо царів. Це, наприклад, золотий гребінець із кургану Солоха, оздоблений зверху сценою бою скіфів, срібна амфора з кургану Чортомлик, прикрашена рослинним орнаментом й сценою стриноження коней, срібна з позолотою чаша з Гайманової могили із зображеннями скіфів та інші.
(33—38) До таких речей належить і пектораль. Та все ж вона стоїть і осторонь. І не лише тому, що більшість шедеврів скіфського золотарства було віднайдено давно — ще за часів царату, а відтак мало хто сподівався на таке диво, тим паче, що пектораль було знайдено в пограбованій могилі. Прислухаємося до голосу того, кому пощастило знайти пектораль, — Бориса Миколайовича Мозолевського: «Моя фантазія виявилася надто убогою, щоб уявити собі щось,подібне. Це був витвір не людської руки, а зірка, що впала з неба й перетворилася на золото, уламок блискавки, диво, що стрічається раз на віку».
(39-46) Пектораль виготовлено у формі напівмісяця. Основу її становлять 4 дуги з витих пустотілих трубок, кінці яких приховано в обоймах, до яких прикріплено застібки. Простір між ними заповнено зображеннями. У нижньому ярусі представлено фантастичних і реальних звірів і тварин. На передньому плані бачимо три сцени жахливої боротьби — крилаті страшні грифони з двох боків накинулися на коня. Обабіч лев і пантера долають кабана (справа) й оленя (зліва), а ще далі — собака женеться за зайцем. Завершують композицію нижнього ярусу коники-стрибунці.
Середній ярус — то казкове буяння рослинного світу, особливої окраси якому надають великі блакитні квіти (інкрустація емаллю) і птахи в надзвичайно природних позах.
(47—52) Якщо нижчий і середній яруси пекторалі відбивають світ живої й міфологічної природи, то верхній — це світ людей. Тепле, але вже не спекотне надвечір’я. Двоє немолодих бородатих чоловіків шиють вбрання з овечої шкури. Поруч кобили з лошатами й корови з телятами, далі, з одного боку, хлопець доїть вівцю, а з іншого, — уже закінчив цю справу й затикає амфору. І знову: вівці, кози, Козенята, птахи... Усе пронизано спокоєм, радістю життя. Життєвість сценам додає висока майстерність зображень. Золотий лист із минулого...
(53—57) Варто нагадати, що скіфи тісно спілкувалися з греками й іншими писемними народами, проте не створили власного письма. Тому уявлення про світобудову, своє походження й місце в навколишньому світі, героїчні перекази, міфи, скіфи занотовували у всіляких витворах.
Отож історію скіфів, за влучним висловом поетеси Ліни Костенко, доводиться «по золоту читати»: це панорами скіфського життя, увічнені по золоту майстрами. (За К. Бунятяном)
712 слів
1. Про знахідку пекторалі у скіфському кургані йдеться в рядках
А 1-4
Б 7-8
В 13-17
Г 41-43
2. Призначення пекторалі — це
А жіноча нагрудна прикраса
Б прикраса головного убору
В прикраса верхнього одягу
Г царська нагрудна прикраса
3. Про те, чим вражає пектораль археологів-професіоналів і людей, далеких від археології, ідеться в рядках
А 7-9
Б 13-17
В 29-32
Г 33-38
4. Найбільше переконує нас у реальності існування скіфів
А повідомлення в східних клинописних джерелах
Б тисячі курганів-могильників
В опис у книзі славнозвісного давньогрецького історика Геродота
Г спогади сучасників
5. Аргументи про те, що вплив скіфів на свідомість своїх сучасників був досить сильним, містяться в рядку
А Скіфи зникли як народ, полишивши по собі могильники, які викликають захоплення й дотепер.
Б Сучасники скіфів наслідували багатьох їхніх правителів-царів.
В Сучасники прагнули бути такими ж мобільними й військово могутніми.
Г Після їхнього зникнення за територією нинішньої України довго зберігалася назва Велика Скіфія.
6. Текст належить до стилю мовлення
А публіцистичного
Б офіційно-ділового
В наукового
Г художнього
7. Аргументи стосовно того, що повинно рухати тими людьми, які досліджують могильники, наведено в рядках
А 1-6
Б 18-22
В 23-28
Г 33-38
8. Скіфи передавали уявлення про світобудову, своє походження та місце в навколишньому світі за допомогою
А письма, яке створили у спілкуванні з греками й іншими письменними народами
Б знаків на дощечках
В усіляких витворів із опрацюванням усіх деталей, грою світла
Г написів у курганах-могильниках
9. Композиція нижнього ярусу некторалі завершується
А крилатими грифонами
Б левом і пантерою
В кониками-стрибунцями
Г птахами в природних позах
10. У тексті поєднано типи мовлення
А розповідь з елементами роздуму
Б розповідь з елементами опису
Б опис з елементами роздуму
Г розповідь з елементами опису й роздуму
11. Борис Миколайович Мозолевський, винайшовши пектораль, вигукнув: «Моя фантазія виявилася надто убогою, щоб уявити собі щось подібне», тому що
А мало знав про історію скіфів
Б не чекав на золотий витвір не людської руки
В пектораль була дуже великого розміру
Г пектораль могла бути знищена грабіжниками, які перед цим розрили курган

12. Коротко напишіть, які думки й почуття викликає у вас зміст тексту, яку роль відіграють подібні знахідки в історії людства.

27.04.2021 
ТЕМА 13
Практична риторика. Оцінювальні жанри.Етикетні жанри.
1. Опрацювати $57-58, переглянути відеоурок
2. Виконати вправу 5 (1), *(2) с.200
21.04.2021 
ТЕМА 12
Практична риторика. Особливості листування
1. Опрацювати $55-56, переглянути відеоурок
2. Виконати вправу, 5 (1 або 2 на вибір) с.196

20.04.2021 
ТЕМА 11
Практична риторика. Діалогічні жанри
1. Опрацювати $55-56, переглянути відеоурок

2. Виконати вправи 4 с.196 (усно), опрацювати рубрику "Культура слова"


14.04.2021 ТЕМА 10
Практична риторика. Інформаційні жанри. Діалогічні жанри
1. Опрацювати $53-$54, переглянути відеоурок
2. Виконати вправу 2. с.189-193
3. *Виконати вправу 5 с.193 (відеоповідомлення)

13.04.2021 
ТЕМА 9
Синтаксичні одиниці в різних стилях
1. Опрацювати $52, переглянути відеоурок

2. Виконати вправи 3,5,7 с.187-188

07.04.2021 
ТЕМА 8


Стилістичні особливості частин мови
1.Опрацювати $51, переглянути відео

2.Виконати вправи 5, 7с.183-185

06.04.2021
ТЕМА 7
Стилістичні засоби словотвору
1.Опрацювати $50
2.Виконати вправи 2,5,"Культура слова"с.178-180




13.04.2020 
ТЕМА 6
Стилістичні можливості фразеологізмів
1.Опрацювати $49
2.Виконати вправи 3,5,6 ("Культура слова") с.174-176


01.04.2020 
ТЕМА 5
Стилістична роль неологізмів і застарілої лексики
1.Опрацювати $48
2.Виконати вправи 2,5,7 с.169-172

30.03.2020 
ТЕМА 4
Стилістичне забарвлення лексики. Книжна й розмовна лексика
1.Опрацювати $47
2.Виконати вправи 5,7 с.166-167

25.03.2020 
ТЕМА 3
Стилістичні особливості слів іншомовного походження
1.Опрацювати за підручником $ 46

2.Виконати вправи 4, 5, 7 с.160-162

24.03.2020
ТЕМА 2
Стилістичне використання синонімів, антонімів і паронімів
1.Опрацювати за підручником $ 45
2.Виконати вправи 5, 7 с.156-158

СИНОНІМИ

ТЕМА 1
Стилістична помилка. Багатозначні слова і омоніми

ЛексикологіяПравопис прислівників1. Опрацювати зміст $44, скласти короткий конспект.
2. Виконати вправу 4
3.Виконати вправи 5, 7 с.151-с.153

Немає коментарів:

Дописати коментар

Тренажер з правопису української мови                       Вправа "Синоніми" https://answergarden.ch/ AnswerGarden Тести "На...