Методична скринька

Методика викладання української мови 

Мето́дика виклада́ння украї́нської мо́ви — розділ педагогіки, який вивчає форми, методи і зміст навчання української мови у початкових, середніх та старших класах загальноосвітньої школи. Методика викладання тісно пов'язана з такими напрямками мовознавства, як соціолінгвістикадіалектологія, а також із загальною дидактикою та психологією.
Зазвичай розрізняють загальну методику мови, або лінгводидактику, і часткову (конкретну) методику мови. Термін лінгводидактика був запроваджений у 1970-ті роки російським мовознавцем М. Шанським. Лінгводидактика, за Шанським — це теоретична основа методики, яка охоплює загальні закономірності навчання мови з урахуванням мовної ситуації, конвергенції мов, явищ білінгвізму тощо. Так, під час навчання української мови як другої (нерідної) лінгводидактика досліджує проблеми міжмовної інтерференції та транспозиції й на цій основі формулює методичні рекомендації. Конкретна методика займається шляхами вивчення окремих розділів та аспектів шкільного курсу мови.

Методи дослідження

Як розділ педагогіки методика викладання мови має свої методи дослідження. Зазвичай, виокремлюють такі основні методи:
  • Теоретичні:
    • критичний аналіз певної літератури;
    • теоретичне осмислення нововведень передових вчителів.
  • Практичні (емпіричні):
    • констатуючий зріз (аналіз наявної ситуації);
    • педагогічний експеримент (пошукового, навчального, контрольного характеру);
    • спостереження й аналіз перебігу уроків
    • бесіди з учителями та учнями;
    • анкетування вчителів та учнів;
    • аналіз навчальних планів та іншої шкільної документації;
    • аналіз стенограм уроків та учнівських робіт.

Розділи вивчення української мови

У методиці викладання української мови виділяють такі розділи:

Форми вивчення мови

Методика викладання української мови передбачає класно-урочну форму як основну форму вивчення мови. Окрім того, виділяють інші форми навчання:
  • Факультативне заняття
  • Позакласна робота
  • Екскурсія

Класифікація уроків мови

Згідно з сучасною методикою викладання української мови всі уроки мови поділяються на дві великі групи:
  • аспектні уроки (на яких вивчають окремі аспекти мови),
  • уроки розвитку мовлення (їхнє завдання полягає у формуванні комунікативних навичок).
Аспектні уроки класифікують здебільшого за дидактичною метою:
  • Уроки вивчення нового матеріалу;
  • Уроки засвоєння нових знань;
  • Уроки формування умінь та навичок;
  • Уроки перевірки й обліку якості знань, умінь та навичок;
  • Уроки, присвячені аналізу контрольних робіт;
  • Уроки з повторення окремих тем, розділів;
Уроки розвитку мовлення, як правило, присвячені самостійній роботі учнів й проводяться у формі навчальних й контрольних переказів, написання творів та їхнього аналізу.

Немає коментарів:

Дописати коментар

Тренажер з правопису української мови                       Вправа "Синоніми" https://answergarden.ch/ AnswerGarden Тести "На...